HomeTips & TricsNeem een ijsbad!

Neem een ijsbad!

-

Het klinkt misschien niet echt aantrekkelijk een ijs bad. Toch gebruiken veel atleten kou en dan vaak in de vorm van een ijs bad voor hun herstel. Maar wat doen ze dan precies en waarom?

Als je wel eens naar behind the scenes beelden kijkt bij de CrossFit Games of naar vlogs van top atleten kijkt dan zie je ze wel een voorbij komen ijsbaden. En dit is niet zonder reden. Deze atleten doen dit om te herstellen van zware inspanning. Deze techniek van het nemen van een ijs bad noemt met ook wel Cold Water Immersion (CWI).

Je hebt misschien zelf wel eens een ice pack gebruikt, dan weet je dat de kou van de ice pack zowel pijn als zwelling kan bestrijden. Maar wat maakt een ijs bad nu zo goed?

De feiten en voordelen van ijsbaden

Ondanks dat de exacte mechanismen in het lijf nog niet helemaal duidelijk zijn weten we wel veel over het gebruik, de effecten en voordelen van ijs baden.

  • Het helpt zwelling tegen te gaan
  • Het helpt direct tegen pijn
  • De volledige blootstelling zorgt voor minder spierpijn op een later moment (de welbekende 2e dag)
  • Het versnelt het herstel van spieren
  • Het zorgt dat je sneller weer kunt trainen

Hoe werkt dit dan

Er is helaas nog maar weinig bekend over wat er precies gebeurd in ons lijf bij deze kou therapie. Er zijn wat globale onderzoeken geweest en enkele deskundigen die voorzichtige aannames hebben gedaan.

Er wordt gedacht dat een ijs bad de bloedvaten vernauwt wat zorgt voor de afvoer van alle afval producten in de spieren en daarmee zwelling en weefsel afbraak vermindert. Vervolgens als het weefsel weer opwarmt bij het uit het bad komen versnelt de bloedsomloop weer wat zorgt voor een versneld herstelproces.

Waarom je dit wel zou moeten doen

Je kunt natuurlijk gewoon een ice pack gebruiken op een zere plek. Een ijs bad zorgt echt voor een veel groter, beter en langer blijvend resultaat zeker in het diepere weefsel. Daarnaast is een ijs bad een veel effectievere methode omdat je hiermee de complete spieren, de gehele spiergroep en al het omliggende weefsel in ÊÊn keer aan de kou bloot stelt.

Hoe lang neem je zo’n bad

Voor de eerste keer kan het nemen van een ijs bad best spannend zijn en is het misschien ook niet de meeste prettige ervaring. Het is daarom van belang dat je rustig op bouwt als je hiermee begint. Richt voor de eerste keer op 1 tot 2 minuten en begin dit op te bouwen naar 6 minuten. Als je er eenmaal enigszins aan gewend bent ( en dat kan echt wel even duren) Kun je het verder omhoog brengen naar ergens tussen de 8 en 12 minuten (sommige atleten breiden dit nog uit tot 15 minuten)

Het ligt er natuurlijk ook nog een beetje aan hoe koud je het bad precies maakt. Gemiddeld genomen zien we dat de meeste atleten hun bad tussen de 12 en 15 graden Celsius maken.

Moet jij dit nu ook doen?

Maar moet jij nu ook elke avond je bad vol gooien met ijsklontjes? Dat ligt er aan. Voor de gemiddelde CrossFit beoefenaar is dit helemaal niet nodig. Ben je wat gevorderd en doe je regelmatig mee aan wedstrijden dan kan dit zeker nuttig zijn.

Ons advies? Begin toch maar eerst even met ice-packs om te kijken of dat jou enigszins helpt, is dat het geval dan kun je het zeker overwegen. Ben je geen gevorderde atleet en doe je niet vaak mee aan wedstrijden? Doe het dan maar niet, tenzij je het graag wilt proberen natuurlijk!

DELEN IS SPORTIEF

RECENTE ARTIKELEN

RECENTE ARTIKELEN