HomeGeen categorieWat zit er in onze CrossFit (rug)tas?

Wat zit er in onze CrossFit (rug)tas?

-

We ontvangen regelmatig berichten van lezers met vragen om tips, advies of insights. Deze keer willen we ingaan op een vraag die wel vaker gesteld is, wat heb ik nodig als ik CrossFit ga doen.

Deze vraag is niet zomaar 1.2.3 te beantwoorden aangezien er nogal veel verschillende ideeën over zijn. Vraag 10 CrossFitters en je krijgt waarschijnlijk 10 verschillende antwoorden ookal zal er wel overlap in zitten. Daarom beantwoorden wij deze vraag door in onze eigen tas te kijken.

De tas

Grappig, we kijken in onze tassen maar eigenlijk begint het al met de tas zelf. Hier wisselen de meningen bij ons al direct. De ene zweert bij de welbekende military stijl rugtas terwijl inclusief de bekende patches terwijl de ander gewoon een normale duffelbag stijl sporttas heeft. Eigenlijk valt voor beiden wel wat te zeggen.

De military stijl rugtas is een beetje een stijl icoon geworden binnen de CrossFit community maar heeft ook zeker nut als je een actief aan CrossFit doet. Dankzij de verschillende vakken kun je gemakkelijk spullen van elkaar scheiden van tape tot schoen alles heeft een eigen plek. Zo kun je tijdens een training snel iets pakken. Toch hebben andere sporttassen vaak ook één of meerdere kleiner vakken dus ook daarin zou je zaken kunnen scheiden.

De inhoud

Nu komt natuurlijk het gedeelte waarvoor je dit artikel eigenlijk leest, wat zit er dan in jullie tassen.

Schoenen
Alsof het afgesproken is komt er bij iedereen als eerste een paar schoenen uit de tas. Niet verwonderlijk aangezien goede schoenen echt van belang zijn bij CrossFit. We zien verschillende merken en modellen we zien wel gelijk dat iedereen een specifiek paar CrossFit schoenen heeft en bijna iedereen heeft los ook nog een paar lifters. Grappig detail iedereen heeft dezelfde lifters alleen de een heeft ze duidelijk vaker gebruikt dan de ander.

Sokken
Meteen maar door naar een gerelateerd onderdeel, sokken. Deze zitten niet bij iedereen in de tas, onze conclusie daaruit is dus dat dit een persoonlijke kwestie is en dat het dus niet noodzakelijk is. De sokken die tevoorschijn komen zijn langere sportsokken. Deze zijn vooral fijn als je gaat touwklimmen of als je veel reps maakt met de barbell dicht bij je schenen. Wij maken er geen geheim van maar wij zijn echt fan van de Flinck sportsokken.

handdoek(je)
We zijn allemaal nogal zweterig dus iedereen heeft ook een handdoek(je) in zijn tas. Geen bijzondere dingen de een een merk handdoek de ander gewoon een zwarte handdoek. Wat wel gelijkend is, is dat iedereen een kleine variant heeft.

Bidon
Bidons, flesjes, doppers, ook hier zien we eigenlijk niets bijzonders of opvallends behalve dat iedereen er een heeft. Want een slok water na een WOD is toch wel lekker. Daarnaast zien we ook shakebekers tevoorschijn komen. Al dan niet met een poeder bakje eraan vast.

Speedrope
In geen enkele tas ontbrak een Speedrope. Hoewel niemand dezelfde heeft lijken ze allemaal heel erg op elkaar geen heel bijzondere dingen maar gewoon dunne staaldraden met een coating en plastic handvatten op 1 na waarbij de handvatten van aluminium zijn. Een eigen speedrope is echt heel fijn omdat je die op de optimale lengte kunt afstellen zodat je perfect double unders kunt doen / oefenen.

Wrist Wraps / lifting straps / Grips
Hier is echt een wildgroei aan opties en varianten die ieder in de tas heeft zitten. Niet alleen verschillend van elkaar maar ieder had ook wel meerdere varianten.
Uit elke tas kwam in ieder geval een setje met Wrist wraps, ieder een ander kleur maar wel allemaal van Reeva. Daarnaast zagen we bij iedereen een setje met grips voor grip en ieder gebruikte deze vooral bij oefeningen in het rek zoals pull-ups. Bij een iemand zagen we een setje – nauwelijks gebruikte – lifting straps voor wat extra ondersteuning bij zware deadlifts. Na wat discussie konden we wel stellen dat voor beginners Grips wel echt fijn zouden zijn, wrist wraps komen eigenlijk pas wat later in het proces tenzij je echt zwakke polsen hebt. En lifting straps nou ja die heb je als je net begint in ieder geval niet nodig.

Knee Sleeves
Het merendeel van ons maar niet iedereen had ook Knee sleeves in z’n tas. Ikzelf heb ze niet maar de rest gaf aan het toch wel echt fijn te vinden. Niet alleen ter versteviging van de knieën bij bijvoorbeeld het squatten maar ook ter bescherming van de knieën met onder andere lunges. Ondanks dat meerdere van ons ze wel hebben denken wij dat ze niet noodzakelijk zijn, zeker niet voor de beginnende CrossFitter.

Belts
Lifting Belts ook deze waren niet bij iedereen aanwezig. Een lifting belt is volgens ons ook zeker niet nodig als je net begint. Misschien zelfs juist niet omdat je dan beter je techniek goed kunt oefenen met lagere gewichten. Ben je al wat verder met CrossFit en ga je hoger in de gewichten die je gebruikt dan kan het wel een goed aanvulling zijn.

Chalk
Sinds de Covid-19 uitbraak hebben veel boxen hun chalk weggehaald om hygiëne redenen. Hierdoor zien we nu dat veel CrossFitters hun eigen chalk meenemen en dan met name vloeibare chalk. De meesten van ons hebben wel een flesje in de tas zitten. Zeker als je snel zweethanden hebt is dit echt een aanrader om mee te hebben.

Journal
Slechts één van ons had ook een CrossFit journal in z’n tas zitten, reden? De anderen gebruikten hun telefoon al dan niet met een specifieke app om alles bij te houden. Het is dus niet noodzakelijk maar wel handig om in ieder geval op een logische manier trainingen etc bij te houden. Op die manier kun je veel leren over je trainingen, maar zelfs slaap en voeding.

Massagegun / foam rol / lacrossebal
We hebben net een aantal artikelen gehad over foamrollers, massageguns lacrosse ballen en meer als je daar meer over wilt weten lees dan ook:

Die artikelen zijn natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. Wat grappig is om te zien en te horen is dat eigenlijk niemand meer een foamrol in z’n tas heeft zitten vanwege het formaat maar dat iedereen er wel één of meer thuis heeft liggen. De massage guns blijft in sommige gevallen thuis en sommige gevallen gaat hij ook echt mee. Wat wel iedereen altijd mee heeft is een lacrosse- of massagebal. Deze is makkelijk mee te nemen en ook heel veelzijdig in gebruik.

Wij raden iedereen een massage gun aan maar begin je net met CrossFit dan kun je echt wel volstaan met een foamrol en/of een massagebal.

Tape / pleisters & Schaar
We zijn het er allemaal over eens dat dit iets is wat je echt even in je tas moet gooien. Met sporttape kun je preventief je handen en of vingers intapen om blaren te voorkomen en dat is toch wel echt fijn. Maar ook je duim even intapen voor de hookgrip is echt fijn. Pleisters zijn ook top om bij je te hebben, een blaar, rip of schaaf zit in een klein WODje en dan is het toch fijn als je die even snel kunt afplakken. Zowel tijdens als na een WOD. Zo blijft de wond zo schoon mogelijk én smeer je niet alles onder. Wij zijn allen vooral fan van Rocktape wat je overigens in allerlei kleuren en prints kunt krijgen.

Ripfix
Wij kunnen niet zonder het helpt echt om rips maar zelfs als het nog geen rip is zere plekken in te smeren met ripfix. Overigens gebruiken wij het zelfs op alle soorten schaafplekken. Beginner of niet, schaf dit aan en doe het in je tas.


Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer jij via een van deze links iets koopt, dan ontvangen wij daar een kleine vergoeding voor zonder extra kosten voor jou.

DELEN IS SPORTIEF

Goede voeding voor herstel na een training - CrossFitWereld

Trainen op een lege maag of toch eerst eten, wat is...

0
Iedereen weet inmiddels wel dat goede voeding nog belangrijker is voor je figuur dan sporten. Niet alleen het zorgvuldig kiezen van wat je eet...
Whoop 4.0 - CrossFitWereld

De Whoop 4.0 is er!

RECENTE ARTIKELEN