HomeTips & TricsKlagen bij CrossFit, doe het niet!

Klagen bij CrossFit, doe het niet!

-

Klaag je wel eens vooraf, tijdens of na een CrossFit training? (of ken je iemand die dat doet) Dan is dit artikel voor jou. Nee we gaan niet heel diep, we willen dit gewoon eens aankaarten.

Je kent het wel, Je komt binnen in de box, en de geprogrammeerde WOD vind jij helemaal niet leuk of tijdens de WOD gaan dingen gaan niet zo lekker. Je mist een lift, je hebt nog spierpijn of je hebt gewoon een baaldag. Dit kan natuurlijk allemaal en eigenlijk overkomt het iedereen wel eens. Dan kun je gemakkelijk terugvallen op klagen, “Waarom ik”, “Dit is stom / vervelend”, “Ik kan dit toch nog niet”. En eerlijk is eerlijk, het is echt heel begrijpelijk. Toch is het echt veel beter om dit niet te doen en te voorkomen.

Je zit jezelf in de weg

De gewoonte om te klagen wanneer “dingen fout gaan” is één van de belangrijkste boosdoeners van het onvermogen van een sporter om zich te concentreren. Onze focus is maar beperkt – we kunnen het ofwel gebruiken om de “vervelende” dingen te verergeren (een gemiste lift, moe zijn, spierpijn) óf we kunnen onze focus gebruiken om hieraan voorbij te gaan en te groeien.

De wetenschap vertelt ons dat we veel beter presteren als we ons op één taak tegelijk concentreren. Sterker nog, we presteren extreem slecht als we ons focussen op twee taken die ook nog in conflict met elkaar staan: klagen terwijl we proberen te verbeteren of een goede lift wilt maken.

Dat niet alleen focus en tijd zijn maar beperkt, gebruik het daarom ook op een goede manier. Focus op groei en prestatie en laat het negatieve gedachten en uitingen vallen, die brengen jou echt niet verder.

Mede-sporters en teamgenoten

Klagen schaadt ook sporters om je heen, of dat nu sporters in de zaal zijn of echt teamgenoten. Jouw klagen stoort andere sporters om zich te kunnen concentreren op hun prestaties omdat zij nu ook ineens gefocust zijn op jouw klagen. Met als resultaat dat zij dat dingen bij hen niet lukken omdat ze niet gefocust genoeg zijn. Daarnaast als iemand zelf ook al niet helemaal lekker gaat maar nog wel gefocust is op de prestatie zullen zijn of haar gedachten ook snel naar het negatieve switchen en vervolgens ook meer daar mee bezig zijn.

Je coach

Klagen creëert ook een muur om je heen die je coach ervan weerhoudt je effectief te trainen en coachen. Begrijp dat klagen gebaseerd is op het ego – deze dingen gebeuren met mij, waarom ik? De muur die je nu creëert zorgt ervoor dat de stem van je coach niet echt wordt gehoord.
Als je geest constant dezelfde negatieve overtuiging herhaalt “ik kan nooit ….”, zal het moeilijk voor je zijn om je coach te horen en een nieuwe overtuiging te krijgen als “Je kunt … als je …” Of “Ja goedzo, je zit precies waar je moet zijn om te …”.

Tips en tricks

Bewustwording
Allereerst is bewustwording een grote en belangrijke stap. Als jij je niet bewust bent van het feit dat je aan het klagen bent dan kun je er ook niet mee aan de slag. Probeer zelf alert te zijn op klagen. Merk je dat je begint, stop direct ook als dat midden in een zin is. Tel even tot 10 adem diep in, zucht het uit en begin weer fris. Vind je het lastig? Je hoeft niet alles alleen te doen! Je kunt hier natuurlijk ook hulp bij inschakelen. Vraag je Coach of mede-sporters jou er op te attenderen dat je klaagt. Dat hoeft niet zo letterlijk je kunt ook vragen of ze, zodra jij begint te klagen willen zeggen “Denk positief”. Enerzijds denk jij er weer aan en anderzijds helpt dat jou naar de positieve kant te leunen.

Baaldag
Als je echt een baaldag hebt en je wilt daarna gaan trainen, neem dan een klein stapje terug. Ga even zitten met een glas water, en bedenk jezelf dat al het balen nu voorbij is. Je gaat een nieuw moment in.
Herhaal een positieve gedachte – liefst hardop – bijvoorbeeld “Nu ga ik lekker trainen en daar ga ik het maximale uit halen” Op die manier vervang je de baalmomenten tot dan toe door een positieve vibe onderweg naar de box en je training. Ditzelfde werkt ook als je

Vervelend WOD of oefening
Al je binnenkomt in de box en denk “ah nee niet die WOD” of “Oh nee er zitten … in” Dan is het al meteen tijd om in te grijpen. De volgende keer dat je jezelf dit hoort denken vorm dit dan meteen om naar “Ah deze wod daar kan ik veel in verbeteren”, “Oe die oefening kan ik echt veel winst op behalen”. Lastig? Jazeker! Niet te doen? Tuurlijk wel!

Een andere manier hiervoor is focussen op de positieve delen. Een stuk uit de WOD die je wel leuk vind / goed in bent. En is dat er niet? Focus dan op het “lekker sporten”. Denk vooral aan het eindresultaat. Je hebt weer een goede prestatie geleverd, je hebt weer goed voor je lijf gezorgd en kunt tevreden naar huis. Je bent met een leuke groep gelijkgestemden.

Maar de allerbeste methode hiervoor is om weer verliefd te worden op het proces. Toen je net begon met CrossFit kon je ook niet alles. Toch kun je nu al veel meer dan toen. Vraag andere sporters en/of je coach om wat extra coaching en aandacht. Waar kun je verbeteren, waar moet je aan denken, hoe kun je de wod het beste aanpakken. Door op deze open manier erin te gaan sta je er ook positiever tegenover en hoe vaker je dit doet, hoe beter jij zult worden en misschien ga je het zelfs wel leuk vinden.

Je kunt niet alles leuk vinden

Je kunt ook zeker niet alles leuk vinden. Dat is nu eenmaal zo. Maar doordat je iets niet zo leuks tegen komt, zijn de andere dingen des te leuker. Je zult daar een soort van aan toe moeten geven en moeten ondergaan. Zie dit ook als een soort training en maak het deel van de uitdaging. Je doet iets wat je niet zo leuk vind maar door hier goed en positief doorheen te gaan zal je beter worden en kost het je steeds minder energie.

Het begint met positief denken

Als allerlaatste. Het begint allemaal met positief denken. Nee dat is niet altijd makkelijk dat snappen wij ook. Maar als je al positief start en dat vast weet te houden is klagen helemaal niet nodig. Dit positief denken kan ook beginnen bij het veranderen van je verwachtingen. Als jij nog nooit double unders hebt gedaan, en de eerste keer verwacht dat je er 100 unbroken kunt gaan springen zal dat zeer waarschijnlijk heel erg tegenvallen. Dit neem je mee naar de volgende keer waardoor je er dan minder positief in zult staan. Als jij voor het eerst double unders gaat doen en je gaat er vanuit dat je de techniek goed in je hoofd kunt krijgen en er misschien 1 gaat doen dan kom je hier waarschijnlijk positiever uit. De volgende keer zie je het dan meer als een uitdaging dan een obstakel.

DELEN IS SPORTIEF

RECENTE ARTIKELEN

RECENTE ARTIKELEN