HomeTips & TricsDit wil je hebben als je aan CrossFit doet

Dit wil je hebben als je aan CrossFit doet

-

Als je aan CrossFit begint zul je al snel merken dat het meer is dan alleen regelmatig in de box verschijnen en een WOD doen. Je ziet vanalles om je heen en je wilt meer en meer hebben. En dat is goed! Dat betekent dat het echt een levenswijze begint te worden.

Waarom zou je nu allerlei dingen moeten/willen hebben. In sommige gevallen is het echt een noodzaak om de sport goed uit te kunnen voeren. Sommige zaken zijn meer ter comfort. Er zijn echter ook een aantal zaken die je gewoon graag wilt hebben omdat je het mooi of leuk vind of omdat je echt beter wilt worden.

De basis benodigdheden

Natuurlijk zijn een aantal zaken redelijk basis. Het betekent niet dat het een absolute must is maar wij zien deze spullen wel als basis. Ja, je zou ook zonder of met andere spullen toe kunnen maar geloof ons dit maakt het sporten wel leuker en fijner.

Schoenen

CrossFitwereld - schoenen

We hebben hier al eens een heel artikel over geschreven, goede schoenen ze zijn echt belangrijk. Goede schoenen en dan liefst echt CrossFit schoenen zorgen voor grip, een goede houding en voor balans. De meeste CrossFitters grijpen starten metschoenen zoals Reebok Nano’s of Nike Metcons maar er zijn natuurlijk ook nog andere echte CrossFit schoenen.

WristWraps

Naast schoenen zullen de meeste CrossFitters wel 1 of 2 paar wirst wraps hebben. Zodra je begint met CrossFit zul je merken dat je regelmatig veel belasting op je polsen zult hebben. Nu raden wij constant gebruik van wrist wraps af maar als je hogere gewichten gaat gebruiken of net begonnen bent kunnen wrist wraps een welkome aanvulling zijn om echt zere polsen te voorkomen.

Grips

Zeker als je net begint en ineens veel pull-ups knee raises of toes to bars gaat doen zul je snel merken dat je zere handen krijgt. Dan is het hebben van een paar grips wel zo fijn. Hiermee bescherm je je handen tegen rips en zorg je voor een betere grip op de bar omdat er geen zweet op de bar komt. Ook hiervoor geldt zijn de aantallen laag, probeer het dan vooral zonder, je traint zo je handen en kunt dus steeds meer hebben.

Tape

Toen wij begonnen dachten wij regelmatig wat doet iedereen toch met die rollen tape? Waarom zitten al hun duimen en handen onder de tape. Tot je zelf ook zwaarder gaat en meer reps gaat maken. Even je duim intapen voor je hookgrip met hoge gewichten of misschien wel je hand vanwege rips. Tape heeft ons al heelwat keren geholpen. Daarom mag wat ons betreft een goede tape mag niet ontbreken. Gelukkig is tape allang niet meer saai in huidskleur en kun je het ook nog eens gebruiken als een stijl element 😉

Speedrope

Dit was voor ons na schoenen en wrist wraps de eerste aankoop. Om te beginnen is het sowieso lekker om een eigen speedrope aan te schaffen voor in de box. De springtouwen die daar hangen zijn vaak al stuk, veel te lang of te kort dus hiermee oefenen is niet optimaal. Los daarvan is een speedrope ook handig voor thuis maar ook voor gebruik in de box. Deze kun je dan op je eigen lengte afstellen. Nu kun jij thuis lekker oefenen op je double unders.

(Rug)Tas

Je ziet veel mensen in de box met een redelijk grote rug- / sporttas lopen. Waarom? en is die echt nodig? Laten we beginnen met dat een goede tas natuurlijk vooral heel handig is, je hebt namelijk nogal wat spullen (nodig) als je naar de box gaat. Alles wat we hiervoor beschreven en misschien zelfs nog wel meer een flesje een handdoek, etc. Als je echt een specifieke CrossFit tas maakt weet je altijd precies waar alles zit en kun je het snel pakken zelfs in stress van een WOD. Het zal je dan ook niet verbazen dat het vaak gaat om tassen met veel vakken om alles zo georganiseerd mogelijk te houden.

Toffe kleding

De kleding bij CrossFit is een categorie apart want natuurlijk mag toffe kleding ook niet ontbreken. Een gaaf shirt, toffe legging of shortie of heren short en misschien zelfs wel vette sokken. Bij CrossFit kan het niet snel te gek of te bont dus combineer lekker. Dikke tip is overigens om altijd een extra shirtje in je tas te hebben en een goede hoodie aan te schaffen. Zo kun je na een stevige WOD lekker een droog shirt en een hoodie aantrekken dan koel je niet zo snel af.

Thuis trainingsmaterialen

Iedereen die aan CrossFit doet wil vroeg of laat ook thuis wel wat trainingsmaterialen hebben om zo ook naast trainen in de box thuis iets te kunnen doen. Waarom? dat kan verschillende redenen hebben. Soms omdat je niet altijd tijdens de trainingsuren kunt trainen en dan thuis iets wilt doen. Soms om na een eerdere WOD een rustig trainingsrondje te doen. Maar ook om bepaalde bewegingen te oefenen om jezelf te verbeteren en zo zijn er nog wel meer redenen. Wat zijn dan handige dingen om thuis te hebben?

Apparaten

CrossFitWereld - Roeier

Laten we eens beginnen met apparaten. Is dat nu wel of niet handig en welk apparaat dan? Dat kunnen wij natuurlijk niet voor jou beantwoorden maar we kunnen je wel op weg helpen.

Zou je een of meerdere apparaten in huis willen halen dan is het goed om daar wat extra over na te denken. De meeste crossfitapparaten kunnen echt wel wat hebben maar buiten laten staan is echt geen optie. Meestal is ruimte daarom de beperkende factor. Natuurlijk kun je lekker buiten op het apparaat trainen maar je zult hem wel binnen moeten opbergen. Denk daarom goed na welk apparaat je gaat aanschaffen en dan met name of je die ergens kwijt kunt. Let ook op dat je het apparaat makkelijk kunt pakken want als dat lastig is gebruik je hem uiteindelijk minder of zelfs nooit. Het meest geschikte apparaat is waarschijnlijk wel een roeier. Je kunt ze vaak makkelijk ergens kwijt, zijn goed te verplaatsen en ze worden in de box ook regelmatig gebruikt. Bij Fit voor alles hebben ze een mooie vergelijking gemaakt van de beste roeiers. Daarnaast kun je hier nog meer handige koopgidsen met advies vinden Op die manier kun je eenvoud Wil je liever geen roeier maar wel een apparaat hebben dan kun je ook denken aan een ski-erg of een airbike.

Kleinere trainingsmaterialen

CrossFitWereld - Kettlebell

Dumbbells, je hoeft echt niet meteen hele zware grote dumbbells te kopen met een paar kleine(re) dumbbells kom je al een heel eind. Als je ze maar vaak genoeg beweegt worden ze vanzelf zwaar. Ze zijn op veel plekken te bestellen zoals bij Bol.com maar je kunt ook af en toe eens de Action inlopen daar hebben ze regelmatig ook dumbbells liggen die net zo goed werken. Een andere optie is natuurlijk een of meerdere KettleBell(s).

Een wall ball, slam ball of medicine ball is kan ook erg handig zijn. Je kunt natuurlijk de welbekende wallballs thuis uitvoeren maar je kunt er ook oefeningen mee verzwaren zoals squats, lunges, russian twists, etc.

Elastieken, Met elastieken of weerstandsbanden kun je oneindig veel oefeningen doen van kleine spieren en spiergroepen tot het verzwaren van oefeningen voor grotere spieren. Onze tip hierbij is neem verschillende maten en sterktes, ze zijn namelijk niet duur en nemen weinig ruimte in.

Heb je er de ruimte voor dan is een pull up bar een mooie aanvulling. Er zijn vele vormen van pull up bars, er is er dus altijd wel één die handig is voor jou. We hoeven je niet uit te leggen wat je hier allemaal mee zou kunnen doen.

Ben je op zoek naar iets wat multifunctioneel is om oefeningen te verzwaren, nieuwe oefeningen te doen dan kun je ook eens denken aan een Bulgarian Bag. Hiermee kun je echt heel veel en wij zijn hier een groot fan van.

Nog meer?

We zullen nooit een volledige lijst kunnen maken, zeker niet omdat iedereen andere wensen en ideeën heeft maar wat wij nog als aanvullingen zien die niet perse basis benodigdheden zijn en ook niet binnen trainingsmaterialen of trainingsapparaten vallen zijn een goed foamroller. Als je dan stramme spieren hebt kun je die met een foamrol echt even lekker los rollen en dat is geen overbodige luxe. In aanvulling zijn wij (en dat hebben we eerder wel beschreven) groot fan van onze massagegun. Lees ook zeker ons artikel over massageguns even. Muziek is iets wat wij eigenlijk niet kunnen missen en daarom vonden wij dat ook een paar goede sportoordopjes niet mogen ontbreken in deze lijst. Niet noodzakelijk maar wel echt fijn om te hebben. Last but not least, als je echt actief bezig bent met CrossFit is het soms lastig om de juiste stoffen binnen te krijgen. Bijv. genoeg eiwitten. Daarom hebben wij ook een aantal supplementen thuis staan zoals eiwitten, een goede proteïne bar en vitamines. Weet je niet waar je moet beginnen, laat je dan vooral adviseren door je coach die kan jou zeker verder helpen.


Dit is natuurlijk lang geen volledige lijst maar het geeft je wel een aardig inzicht in wat je zou kunnen aanschaffen. Het belangrijkste is, zorg dat je dingen kiest die ook echt bij jou passen en die handig, nuttig en mooi voor jou zijn. Heb jij zaken gemist die volgens jou écht in deze lijst moeten staan. Laat het ons weten >


Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer jij via een van deze links iets koopt, dan ontvangen wij daar een kleine vergoeding voor zonder extra kosten voor jou.

DELEN IS SPORTIEF

Goede voeding voor herstel na een training - CrossFitWereld

Trainen op een lege maag of toch eerst eten, wat is...

0
Iedereen weet inmiddels wel dat goede voeding nog belangrijker is voor je figuur dan sporten. Niet alleen het zorgvuldig kiezen van wat je eet...
Whoop 4.0 - CrossFitWereld

De Whoop 4.0 is er!

RECENTE ARTIKELEN