CrossFitWereld

Fitness, Sport, Reizen

Welke Sport Bij Rugklachten?

Welke Sport Bij Rugklachten
Is sporten slecht bij lage rugpijn? – In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is sporten juist goed bij lage rugklachten. Hierbij moet je denken aan wandelen, fietsen, zwemmen of zelfs fitnessoefeningen. Het gaat erom dat de intensiteit niet te hoog is en je het ontspannen kunt uitvoeren.

Probeer het ‘bracen’ (hard aanspannen van je buikspieren) te vermijden en bouw de intensiteit op. Zo hoeft je lichaam niet ineens een grote inspanning te verduren. Als je naderhand stijver bent dan normaal is dit heel gewoon. Dit betekent namelijk dat je lichaam niet gewend is aan de belasting en daar horen enige spierpijn en stijfheid bij.

Dit is een teken dat je lichaam zich aan het aanpassen is aan de belasting van de activiteit.

Wat is beter voor je rug fietsen of wandelen?

Fietsen tegen rugpijn Niet het belasten van de rug veroorzaakt pijn, maar het stilzitten. ‘Hoe meer je beweegt, hoe minder last,’ stelt manueel geneeskundige Leo van Deursen. Hij onderzocht pijn bij rugpatiënten en promoveerde hierop. Van Deursen concludeert dat patiënten met lage rugpijn het beste kunnen fietsen.

Van Deursens zoon deed in 2000 promotieonderzoek naar de mechanica van de ruggenwervel. Van Deursen: ‘Hij zette iemand met zijn rug klem en liet hem vervolgens draaiende bewegingen maken. Door die bewegingen trekken de spieren om de tussenwervelschijf zich strak en pompt de tussenwervelschijf zich omhoog.

Door deze pompbewegingen worden afvalstoffen afgevoerd en voedingsstoffen aangevoerd. Als de tussenwervel een eigen bloedvoorziening zou hebben, dan zou hij ook een eigen aan- en afvoer hebben. Maar dat heeft hij niet. De tussenwervel leeft bij de gratie van de beweging.

  1. En die beweging, die maak je nooit mooier dan bij fietsen.’ Het volledige interview met manueel geneeskundige Leo van Deursen (Vogelvrije Fietser, januari 2004) Niet het belasten van de rug veroorzaakt pijn, maar het stilzitten.
  2. Hoe meer je beweegt, hoe minder last,’ zegt manueel geneeskundige Leo van Deursen.

Hij onderzocht pijn bij rugpatiënten en promoveerde hierop. Van Deursen concludeert dat patiënten met lage rugpijn het beste kunnen fietsen. ‘Het is een zegen voor Nederland dat er veel gefietst wordt.’ Zelf had Van Deursen er altijd een hekel aan. ‘Totdat ik zelf last van mijn rug en been kreeg.

Fietsen was de enige manier om daar vanaf te komen.’ In zijn werkkamer staat tussen alle wervels en ruggengraten ook een klein model van een fiets. Een soort eerbetoon, sinds Van Deursen aangetoond heeft dat fietsen erg goed is voor rugpatiënten. Want lage rugpijn is een ware plaag. ‘Tachtig procent van de Nederlanders krijgt er minstens één keer in zijn leven last van.

Op dit moment hebben minstens achthonderdduizend mensen pijn.’ Bij tien procent is een oorzaak aan te wijzen, zoals hernia of een ontsteking; bij negentig procent tast de arts in het duister. Lange tijd dacht men dat rugpijn veroorzaakt wordt door druk op de tussenwervelschijven.

  1. In de geneeskunde trokken we de conclusie dat rugbelasting slecht is.
  2. We zeiden: ‘Gaat u maar liggen, doe maar kalm aan, je moet je rug niet te zwaar belasten.’ Rugpatiënten voelen zich vaak schuldig als ze ondanks de voorgeschreven rust gaan fietsen.
  3. Maar ze merken gewoon dat de pijn dan vermindert.
See also:  Is Gamen Een Sport?

Reden voor Van Deursen de pijn te onderzoeken tijdens diverse activiteiten. Honderd patiënten werd gevraagd naar hun ervaringen tijdens lopen, liggen, zitten, staan en fietsen. Bij lopen en fietsen is de druk op de rug hoger dan bij liggen, dus zou de pijn moeten toenemen.

  • Maar dat gebeurde niet.
  • Zittend heeft maar liefst 85 procent van de patiënten last van rugpijn, liggend een respectabele 47 procent, en fietsend slechts 15 procent.
  • Van Deursen concludeert dat de pijn geen gelijke tred houdt met het verhogen van de druk.
  • De zwaarste belasting krijg je tijdens lopen en dan heb je, op fietsen na, de minste pijn.’ ‘Zou het zo zijn, dat hoe meer je beweegt, hoe minder last je hebt,’ vroeg Van Deursen zich af.

Hij onderzocht de draaibewegingen van de rug tijdens diverse activiteiten. Zittend beweegt de rug weinig, staand meer, lopend nog wat meer, en fietsend het allermeest. ‘Wat blijkt: hoe minder beweging, hoe meer pijn.’ Waarom heeft beweging zo´n gunstige uitwerking? Van Deursens zoon deed in 2000 promotieonderzoek naar de mechanica van de ruggenwervel.

De manueel therapeut maakt daar dankbaar gebruik van. ‘Hij zette iemand met zijn rug klem en liet hem vervolgens draaiende bewegingen maken. Door die bewegingen trekken de spieren om de tussenwervelschijf zich strak en pompt de tussenwervelschijf zich omhoog.’ Door deze pompbewegingen worden afvalstoffen afgevoerd en voedingsstoffen aangevoerd.

Hierin zoekt Van Deursen de verklaring van de verminderende pijn. ‘Als de tussenwervel een eigen bloedvoorziening zou hebben, dan zou hij ook een eigen aan- en afvoer hebben. Maar dat heeft hij niet. De tussenwervel leeft bij de gratie van de beweging. En die beweging, die maak je nooit mooier dan bij fietsen.’ Van Deursen hoopt dat door zijn onderzoek mensen zich niet meer schuldig voelen als ze ondanks hun rugklachten gaan fietsen.

Is lopen goed als je rugpijn hebt?

Wat je moet doen bij last van lage rugpijn op langere termijn – Bij de symptomen onder Herkenning van lage rugpijn kun je zelf iets doen:

Blijf in beweging ook al heb je pijn. Ga bijvoorbeeld wandelen. Beweging verbetert je uithoudingsvermogen en de kracht van je rug- en buikspieren die je wervelkolom ondersteunen. Hierdoor verminderen klachten vaak op de lange termijn. Neem een paracetamol tegen de pijn als dat nodig is. Doe spierversterkende oefeningen om je rug- en rompspieren te versterken en je balans te verbeteren. Ga niet intensief van start op fitnessapparaten; dat werkt averechts. Fitnessoefeningen op een matje mogen wel. Ben je jong en doe je aan een sport waarbij je je rug veel naar achteren buigt (zoals turnen of tennis)? Dan is het raadzaam om je rug een keer door een (sport)arts of fysiotherapeut te laten onderzoeken.

See also:  Wat Drinken Na Het Sporten?

Wat moet je doen als je hele erge rugpijn hebt?

Ernstige rugpijn? Ga naar uw huisarts – Ondanks de vreselijke pijn die u ervaart, is er geen reden tot ongerustheid. De kans dat de rugpijn spontaan verdwijnt, is groot en u zult hier geen blijvende schade aan overhouden. Omdat het exacte probleem bij acute lage rugpijn meestal moeilijk te achterhalen valt op basis van beeldvormingsonderzoeken (RX-, CT- of MRI scan), is het zeker niet nodig om naar spoedgevallen te komen.

Is hardlopen met rugpijn verstandig?

Wat zijn rugklachten precies? – Rugklachten kun je op twee manieren onderscheiden. Je hebt specifieke rugklachten en a-specifieke rugklachten. Specifieke rugklachten betekent eigenlijk dat er een duidelijke aanwijzing is van een zenuwbeklemming, dit kan zich uiten in bijvoorbeeld uitval van een been (door been heen zakken of klapvoet) of de blaas niet meer onder controle kunnen houden.

Gelukkig hebben niet veel mensen dit. Vaak wordt er daarom ook de naam a-specifieke lage rugklachten gebruikt. Ik denk dat (bijna) iedereen hier wel eens last van heeft gehad. Het kan zijn dat het ineens in je rug schiet, vroeger ook wel spit genoemd. Het kan ook zijn dat het langzaam ontstaat en dat de hele rug verkrampt is.

Bij rugklachten kun je vaak niet op of neer, dus als het echt in de rug is geschoten moet je echt niet denken aan hardlopen, de spieren en gewrichten kunnen dit dan ook nog niet goed hebben. Vaak is gewoon wandelen of fietsen de beste oplossing. Met specifieke rugklachten is het niet verstandig om hard te lopen.

  • Je maakt toch flinke klappen tijdens het hardlopen.
  • De schokbelasting is gewoon te groot, waardoor de druk op de “aangedane” zenuw te groot is en je dit moeilijk kunt verdragen.
  • Bovendien is het lichaam hard aan het werk dit op te lossen en te repareren.
  • Als je dan de zenuw weer gaat prikkelen kan hij niet goed herstellen.

Bij a-specifieke rugklachten is het soms wel mogelijk om hard te lopen en soms ook totaal niet. Het advies is hierbij dan ook, als het wel gaat dan is het prima. Als het pijn doet tijdens of na het hardlopen, is het niet verstandig om nog te lopen. Dan kun je beter tijdelijk even gaan wandelen of fietsen tot de klachten weg zijn en het daarna weer rustig op te bouwen! Probeer juist wel te bewegen, want uit ervaring en uit veel onderzoek blijkt dat bewegen helpt bij rugklachten. Welke Sport Bij Rugklachten

See also:  Does Sports Tape Work?

Is hardlopen slecht voor je onderrug?

Hoe krijg ik rugpijn door hardlopen? – Hardlopen oefent veel druk uit op de wervelkolom. Voor beginners kan het leiden tot simpele verstuikingen of verrekkingen van de ondersteunende spieren in de rug. Je kunt deze spieren beschadigen door de herhaalde schok, je loopwijze of hoe je je bovenlichaam houdt tijdens het hardlopen.

  1. Naast de impact op deze spieren, zorgt hardlopen ook voor een beschadiging van het schokdempend systeem van de rug.
  2. Tussen elke wervel zit een dikke, geleiachtige constructie bekend als een wervelschijf.
  3. Met elk contact tussen je voeten en de grond worden deze schijven in elkaar gedrukt om ervoor te zorgen dat je wervels in balans blijven.

Wanneer de schijven te veel schokken hebben doorstaan, kan de druk van het hardlopen hernia’s of andere pijn veroorzaken.

Is wandelen goed voor je onderrug?

Wandelen effectief bij lage rugpijn | Fysiotherapie Van Bommel in Drunen en Vlijmen Lage rugpijn is een veelvoorkomende klacht. Uit onderzoek blijkt dat twee tot drie keer per week wandelen een effectieve manier is om de rugpijn te verminderen. Onderzoekers van de universiteit van Tel Aviv hebben een simpel wandelprogramma ontwikkeld dat net zo effectief lijkt in pijnvermindering als spierversterkende programma’s met speciale apparatuur.

Het programma adviseert om twee tot drie keer per week te gaan wandelen gedurende 20 tot 40 minuten. Onderzoek Volgens onderzoeker Michal Katz-Leurer zorgt actief wandelen ervoor dat buik- en rugspieren worden aangesproken op een zelfde manier als tijdens spierversterkende oefeningen. Voor wandelen heb je geen speciale apparaten of extra begeleiding nodig.

Het onderzoek betrof 52 patiënten met lage rugpijn. De helft van de patiënten nam deel aan een spierversterkend programma onder begeleiding van een fysiotherapeut dat bestond uit twee tot drie wekelijkse sessies gedurende zes weken. De andere helft voerde een wandelprogramma uit.

Het programma begon met twintig minuten en eindigde uiteindelijk met veertig minuten per sessie. De onderzoekers vonden bij beide groepen verbetering. “Lopen is dus net zo goed als trainen”, aldus Katz-Leurer. Het onderzoek ‘An aerobic walking programme versus muscle strengthening programme for chronic low back pain: a randomized controlled trial’ is gepubliceerd in,2015.

Bron: gezondheidsnet.nl : Wandelen effectief bij lage rugpijn | Fysiotherapie Van Bommel in Drunen en Vlijmen