CrossFitWereld

Fitness, Sport, Reizen

Wat Is Pilates Voor Sport?

Wat Is Pilates Voor Sport
Pilates bij Medisports Etten-Leur Je zou Pilates kunnen omschrijven als een “inspannende ontspanningsles”. Pilates is een training waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve training die je spiergroepen versterkt én rekt om een sterk maar ook soepel lichaam te krijgen.

  1. Het voornaamste doel bij Pilates is om een sterk en stabiel lichaamscentrum (core/kern) op te bouwen.
  2. Een sterke kern geeft je met elke activiteit meer kracht en balans en vermindert het risico op blessures.
  3. Daarom is het juist zo goed om deze stabiliteit van je kern te trainen: het korset van spieren rondom je rug, buik en heup/bekken.

Deze spieren gebruik je dagelijks bij vrijwel alles wat je doet. Behalve de oppervlakkige spieren worden bij Pilates dan ook voornamelijk de dieper liggende spieren rondom de wervelkolom en in je bekken getraint. Het zou dus goed kunnen dat je door de Pilatesmethode spieren ontdekt waarvan je niet eens wist dat ze bestonden! Maar Pilates wordt ook therapeutisch gebruikt.

De therapie kan behulpzaam zijn bij revalidatie voor zieken en bij chronische aandoeningen. Het helpt bij het herstel van blessures en fysieke ongemakken. Wereldwijd gebruiken fysiotherapeuten de pilatesmethode als aanvulling op de reguliere behandeling. Een Pilatesles bij Medisports is een groepsles op de mat, waarbij je gebruik maakt van je eigen lichaamsweerstand.

Pilates voor thuis: total body

De aandacht gaat vooral naar de spieren van je buik, rug, bekkenbodem, wervelkolom en je flankademhaling. De bewegingen zijn vloeiend en soepel, met oefeningen die geconcentreerd en met een bewuste ademhaling worden uitgevoerd. De instructeur richt zich hierbij op de juiste lichaamshouding, een correcte uitvoering van de oefeningen en een goede focus.

Bij Pilates heb je een goede concentratie nodig. Er wordt bij deze les rustige achtergrondmuziek gebruikt. Omdat je je tijdens een Pilatesles zo op je lichaam en een correcte uitvoering van de oefeningen concentreert, heb je geen tijd om aan andere zorgen of problemen te denken. Dat zorgt voor ontspanning in je hoofd en minder stress.

Na een Pilatesles voel je je dus als herboren, sterk en vol energie! Als je van een gestructureerde workout houdt, zonder cardio component, dan zou dit een heerlijke groepsles voor jou kunnen zijn. Het beste effect om je techniek, spierkracht en houding te verbeteren, krijg je als je Pilates wekelijks beoefent.

Wat is het nut van Pilates?

Pilates: wat is het en waarom is het goed voor je? Voelt yoga voor jou wat te zweverig aan, maar wil je toch graag je lichaam versoepelen en versterken? Dan is pilates misschien wel iets voor jou. WAT IS PILATES? Pilates is een bewegingsleer ontwikkeld door Joseph Pilates (1880-1967).

  • Pilates ontwikkelde zijn methode tijdens de Eerste Wereldoorlog met de bedoeling om het revalidatieprogramma voor oorlogsveteranen te verbeteren.
  • Mede door zijn overtuiging dat geestelijke en lichamelijke gezondheid met elkaar verweven zijn, ontwikkelde hij oefeningen met de nadruk op gecontroleerde precieze bewegingen.
See also:  Hoe Ademen Tijdens Sporten?

Die moesten de gewonde soldaten helpen hun gezondheid terug te vinden en hun belangrijkste spieren te verstevigen. Later is de Pilates methode opgepakt door de professionele balletwereld. Het werd het een integraal onderdeel van de dansopleiding en dat is het altijd gebleven.

  • Pilates versoepelt en versterkt het hele lichaam gelijkmatig met oefeningen die starten vanuit de core spieren (de dieperliggende buik- en rugspieren die ruggengraat, bekken en schouders met elkaar verbinden).
  • Bij het beoefenen van pilates wordt er gefocust op de 6 basisprincipes: De bewegingen worden met concentratie uitgevoerd.

Met je volledige aandacht bij elk spiertje dat je aanspant. Dit verbetert de kwaliteit van de contractie en nauwkeurigheid van de oefening. Het geeft de “mind” een moment van positieve inzet om met jezelf bezig te zijn in plaats van alle dagelijkse bezigheden.

De stabiliteit en stevigheid van je lichaam wordt bepaald door je centrum oftewel je core-strength. Het spierkorset van je centrum (spieren van de buik, rug, bekkenbodem en middenrif) creëert de zogenaamde Powerhouse. Iedere Pilates oefening vereist volledige beheersing van je lichaam en geest. Iedere beweging moet gecontroleerd uitgevoerd worden zodat je jouw lichaam beschermt tegen letsel en zodat je er zoveel mogelijk uit haalt.

De bewegingen worden nauwkeurig uitgevoerd. Elke beweging heeft een begin- en een eindpunt Als je bijvoorbeeld je been uitstrekt, maak je de strekking helemaal. De nauwkeurigheid van de oefeningen is sterk bepalend voor het effect. Er wordt goed doorgeademd tijdens de oefeningen.

Om de training vol te houden heb je voldoende zuurstof nodig. De meeste mensen hebben de neiging om juist hun adem in te houden tijdens een aanspanning van een oefening. Dit zorgt ervoor dat de oefening op een bepaald moment niet meer uit te voeren is. Daarom is het actief doorademen tijdens de pilatesoefeningen noodzakelijk.

Iedere oefening die je uitvoert doe je zo vloeiend mogelijk. Met Pilates bestaan er geen statische bewegingen en de oefeningen mogen ook niet haastig uitgevoerd worden. WELKE VERSCHILLENDE VARIANTEN PILATES BESTAAN ER? Bij de klassieke pilatesvariant heb je het verschil tussen Mat Pilates en Reformer Pilates,

  1. De versie op de mat is een reeks van oefeningen die je vaker zult terugzien bij groepslessen.
  2. Daarnaast heb je ook nog Reformer Pilates: daarbij doe je specifieke oefeningen op een toestel met springveren, waarbij de veren de weerstand van de oefening bepalen.
  3. WANNEER DOE JE PILATES? Of je nu man of vrouw, jong of oud, stijf of soepel bent: pilates is voor iedereen gunstig.

Het helpt namelijk om je lichaam te versterken, soepeler te maken en is een ideale bewegingsvorm voor als je een hele dag achter de computer zit. Pilates is fantastisch om je houding te verbeteren en om rug- en nekklachten te verhelpen en te voorkomen.

Pilates verbetert je lichaamshouding, De wervelkolom en het gehele lichaam wordt soepel en sterk, Het voorkomt en verhelpt blessures, Het vermindert stress doordat je geest zich focust op hoe het lichaam beweegt. Je lichaamsbewustzijn vergroot, Het is een supergoede ondersteuning voor andere bewegingsvormen, zoals lopen en krachttraining. Veel topsporters doen pilates om hun trainingen te ondersteunen.

See also:  Can You Swim With A Sports Bra?

WAT HEB JE NODIG OM AAN PILATES TE DOEN? Als je Mat Pilates beoefent heb je niets meer nodig dan een mat. Je hebt zelfs geen schoenen nodig, enkel goedzittende kleding zoals een legging en een ademend T-shirt. Bij sommige pilateslessen wordt wel af en toe materiaal gebruikt, zoals een kleine medicin ball, handgewichtjes, een pilatesring of weerstandsbanden.

Pilates is iets meer gericht op core en kracht Yoga is iets meer gericht op flexibiliteit en stabiliteit.

Yoga bestaat ook al veel langer dan pilates, ongeveer 5000 jaar geleden werd het opgericht. Daarnaast is de connectie tussen lichaam en geest sterker aanwezig bij yoga, waarbij het filosofische aspect zeer belangrijk is. Bij pilates ligt de nadruk meer op de fysieke activiteit, maar door de geconcentreerde manier van bewegen, helpt het zeker om lichaam en geest te verbinden.

Beide trainingen kunnen elkaar wel perfect aanvullen en aangezien er ondertussen van zowel pilates als yoga zo veel verschillende vormen zijn, hangt het ook wat af van de versie wat de gelijkenissen en verschillen zijn. Begint het te kriebelen? Onze instructeurs helpen jou het plezier in beweging en selfcare te vinden, en tegelijk sterker, gezonder en zelfzekerder worden.

: Pilates: wat is het en waarom is het goed voor je?

Welke leeftijd Pilates?

De Pilates-methode is de beoefening van low-impact oefeningen die gericht zijn op het versterken van de spieren en het verbeteren van houding en flexibiliteit. Pilateslessen zijn veilig voor alle niveaus en leeftijden. De Pilates-methode kan thuis of in een studio met een Pilates-instructeur worden beoefend, al dan niet met hulpmiddelen, afhankelijk van het type oefening.

Is Pilates goed bij rugklachten?

Helpt pilates bij lagerugpijn? · Gezondheid en wetenschap Over pilates doen allerlei geruchten de ronde. Volgens sommigen zou het de schade bij ruglijders alleen maar verergeren, anderen noemen het een zegen. Volgens nieuw onderzoek helpen pilatesoefeningen bij lagerugpijn.

Pilates heeft een matige gunstige invloed op chronische lage rugpijn in vergelijking met stilzitten. Of het beter is dan andere vormen van lichaamsbeweging, kon niet worden aangetoond. Pilates is een beweegmethode die lang geleden is uitgedacht door een zekere Joseph Pilates en vooral door dansers beoefend werd als ondersteunende therapie.

Sinds enkele jaren is de trend overgewaaid uit de Verenigde Staten en populair bij een breed publiek. Pilates doet denken aan fitness en yoga, maar richt zich vooral op de regio onderrug, buik, bekken en bilspieren. Doel is lichaam en geest in balans krijgen.

Pilates wordt ook aanbevolen bij rugpijn, maar daarover bestaat discussie. Een nieuwe overzichtsstudie includeerde 10 goed uitgevoerde (gerandomiseerde) studies die de effecten van pilates onderzochten bij in totaal 510 mensen met niet-specifieke chronische lage rugpijn (1). Ze volgden geen beweegprogramma (controlegroep) of pilates tussen 10 tot 90 dagen en werden vervolgens tot maximum 6 maanden opgevolgd.

See also:  Why Do People Like Sports?

De resultaten tonen dat pilates beoefenen een beperkt, maar gunstig effect heeft op chronische lage rugpijn, dat mensen sneller herstellen van rugpijnopstoten en ook beter kunnen functioneren. De auteurs besluiten dat pilates effectiever is dan niets doen, maar vonden weinig voordeel van pilates ten opzichte van andere beweegprogramma’s.

Welke spieren train je met Pilates?

Pilates gaat dieper – Wat Pilates zo effectief en speciaal maakt, is de diepte die je hiermee traint. Je traint namelijk niet alleen de oppervlakkige spieren, maar ook de diepe spieren. Naast je core werken tegelijkertijd ook de spieren in je boven- en onderlichaam mee.

Hoe vaak moet je Pilates doen?

Veelgestelde vragen over groepsles Pilates – Wat is het verschil tussen yoga en Pilates? Een van de belangrijkste verschillen tussen yoga en pilates is dat yoga kan worden gebruikt om de flexibiliteit van je lichaam te verbeteren. Yoga zal ook geleidelijk de flexibiliteit van je gewrichten vergroten.

  • Pilates richt zich meer op de ontspanning van gespannen spieren en versterking van je spieren.
  • Hoe vaak moet je Pilates les volgen? Als je 2x per week aan Pilates doet, bouw je sterke spieren op.
  • Je traint je buik-, rug-, dijbeen- en bilspieren die daardoor steeds sterker worden.
  • Zo kun je de intensiteit van de oefeningen geleidelijk verhogen.

Krijg je van Pilates een platte buik? Pilates versterkt zeker je buikspieren, maar het versterkt ook de ademhalingsspieren, buik-, rug-, dijbeen- en bilspieren. Tijdens de les kan je instructeur de focus leggen op benen, armen of buikspieren. Het doel is uiteindelijk dat je je sterker en beter in balans voelt.

Un je Pilates doen als je overgewicht hebt? Pilates is geschikt voor iedereen en voor alle leeftijden. Als je overgewicht hebt, dan is Pilates extra interessant voor jou. Het vergroot namelijk de kracht en coördinatie van je core spieren. Dit zijn de buik-, rug- en bekkenspieren die de wervelkolom en organen ondersteunen.

Ben ik te oud voor Pilates? Je bent nooit te oud voor Pilates. Ook als je wat ouder bent, kun je het gerust beoefenen. De oefeningen hebben een lage impact en je houdt steeds de controle over je spieren. Je evenwicht verbetert en je houding wordt rechter.

Welke spieren train je met Pilates?

Pilates gaat dieper – Wat Pilates zo effectief en speciaal maakt, is de diepte die je hiermee traint. Je traint namelijk niet alleen de oppervlakkige spieren, maar ook de diepe spieren. Naast je core werken tegelijkertijd ook de spieren in je boven- en onderlichaam mee.

Is Pilates een goede sport?

5. Flexibiliteit – Met pilates werk je niet alleen aan het sterker maken van je spieren. Ook werk je aan je flexibiliteit. Deze combinatie maakt je lichaam ultra fit en helpt ook tegen blessures en pijntjes. Daarom wordt pilates ook vaak aangeraden als hersteltraining.