CrossFitWereld

Fitness, Sport, Reizen

Wat Is Normale Hartslag Bij Sporten?

Wat Is Normale Hartslag Bij Sporten
Normaal ligt de hartslag van een volwassene in rust tussen de 60 en 100 slagen per minuut. Bij inspanning kan deze oplopen naar 180, soms zelfs boven de 200. Het is geen probleem als je hartslag niet te snel oploopt en na afloop weer geleidelijk afzakt.

  • In de eerste minuut na de inspanning daalt de hartslag het sterkste.
  • In de minuten daarna zakt de hartslag geleidelijk weer terug naar de normale rusthartslag.
  • Hoe sneller je hartslag na inspanning weer op je normale waarde zit, hoe fitter je bent.
  • Op een gegeven moment bereik je een grens.
  • De hartslag is dan zo hoog, dat het hart zich tussen 2 hartslagen niet meer goed kan vullen met bloed.

Dat is de maximale hartslag. Deze verschilt per persoon en is afhankelijk van je leeftijd en aanleg. Gebruik onderstaande formule om snel een indruk te krijgen van je maximale hartslag. Maximale hartslag = 220 min je leeftijd Voorbeeld: De geschatte maximale hartslag voor een 30-jarige is 220 – 30 = 190 slagen per minuut.

De formule geeft een schatting van je maximale hartslag: houd er rekening mee dat deze zo’n 15 slagen kan afwijken Is je hartslag hoger dan de berekende waarde, dan hoeft het niet verontrustend te zijn.

Het is belangrijk om te kijken hoe je de maximale hartslag bereikt. Het is goed als de hartslag bij inspanning geleidelijk omhoog gaat. En in rust weer omlaag. Voor sporters die intensief trainen of een bepaald doel voor ogen hebben, kan het meten van de hartslag tijdens het sporten zinvol zijn.

Gaat je maximale hartslag omhoog als je intensief traint? Je maximale hartslag heeft weinig te maken met hoe goed je getraind bent. Sommige topsporters hebben een relatief hoge maximale hartslag, anderen een lage. Door intensief te trainen gaat deze niet omhoog. Een beter getraind hart gaat juist efficiënter werken: het hart kan met minder slagen net zo veel bloed rondpompen. Door vermoeidheid of overtraining kan de maximale hartslag tijdelijk ook lager zijn. Is het voor hartpatiënten zinvol om de hartslag bij te houden tijdens het sporten? Het bijhouden van je hartslag tijdens sporten kan ook belangrijk zijn als je te maken hebt (gehad) met een hartaandoening. Bespreek in dit geval jouw optimale hartslagzone met een arts of trainer.

See also:  What To Eat Before Sports?

Sporters werken vaak met trainingszones. Je draagt een hartslagmeter en traint binnen een percentage van je maximale hartslag. Als je net begint met sporten is het verstandig het rustig op te bouwen:

kies in het begin voor oefeningen waarbij je nog kunt praten blijf in de eerste weken aan de ondergrens van je inspanning: op 50% van de maximale hartslag bouw dit geleidelijk op naar de bovengrens: tot maximaal 85% van de maximale hartslag

Soorten trainingszones

Zone Soort training Soort inspanning Trainen op % maximale hartslag Bij een max hartslag van 180 ligt je hartslag dan tussen:
H Herstel Warming up of hersteltraining na zware inspanning. Lichte inspanning waarbij praten nog gemakkelijk is. 45-60% 81-108
D1 Rustige duurtraining Rustige duurtraining of voor warming en cooling down. 60-70% 108-126
D2 Intensieve duurtraining Intensievere duurtraining dan D1. Praten gaat al wat moeilijker, ademen gaat zwaarder. 70-80% 126-144
D3 Maximale duurtraining Je traint met een hoge hartslag. Praten is lastig en je gaat hijgen. 80-90% 144-162
W Zware inspanning – kortdurend Deze inspanning is zwaar en niet lang vol te houden. Je raakt snel buiten adem. 90-100% 162-180

/ul> Tip! Wil je sporten met hulp van trainingszones? Vraag dan persoonlijk advies van bijvoorbeeld een sportarts of fysiotherapeut. Een (sport)arts kan je maximale hartslag nauwkeurig vaststellen. Tijdens dit sportmedisch onderzoek krijg je oefeningen om je hart echt maximaal te laten werken. Vraag ook advies van een sportarts als je:

tijdens het sporten klachten hebt van je hartslag hartslag na het sporten lange tijd hoog blijft hartslag tijdens het sporten sterk omhoog en omlaag schiet

Een sportmedisch onderzoek is een uitgebreid onderzoek. Iedereen kan zichzelf hiervoor aanmelden. De kosten worden soms (gedeeltelijk) vergoed vanuit je aanvullende zorgverzekering. Lees meer over een sportmedisch onderzoek op sportzorg.nl,

Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur) Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 – 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag

Wat is een te hoge hartslag bij het sporten?

De medische term voor een hoge hartslag is tachycardie. De hartslag ligt dan boven de 100 slagen per minuut. Soms heb je in rust een hartslag boven de 100 slagen per minuut. Het is geen probleem als dit komt door:

koorts jezelf ergens over opwinden angst, stress en boosheid

Andere oorzaken voor een hoge hartslag zijn:

te veel gebruik van alcohol of drugs roken sommige medicijnen

De hoge hartslag gaat meestal vanzelf over zodra de situatie verandert. Als je een hoge hartslag in rust hebt zonder duidelijke oorzaak bespreek dit dan met je huisarts. Ook als je geen klachten hebt. Tip voor het meten van je hartslag: Zoek een rustig moment om je hartslag te meten.

  • Vooral als je merkt dat het bij jou voor stress zorgt.
  • Want dan gaat je hartslag omhoog, en is je meting minder betrouwbaar.
  • Bij inspanning heeft je lichaam meer zuurstof nodig.
  • Dan gaat je hart sneller kloppen.
  • Tijdens het sporten kan je hartslag oplopen tot 180 slagen per minuut.
  • Bij sommige mensen loopt de hartslag wel op tot boven de 200 slagen per minuut.

De hartslag bij inspanning verschilt per persoon. Het is wel belangrijk dat je hartslag niet te snel oploopt en in rust weer geleidelijk daalt. Bij een heel hoge hartslag heeft het hart niet genoeg tijd om zich helemaal te vullen met bloed. Het pompt dan minder bloed dan normaal weg per hartslag.

hartkloppingen je kunt je minder goed inspannen flauwvallen

Maak een afspraak bij de huisarts als je:

een hoge hartslag hebt in rust zonder duidelijke oorzaak regelmatig merkt dat je hartslag hoog is en dit past niet bij de situatie hartslag bij geringe inspanning al heel snel oploopt

Een hoge hartslag in rust zonder duidelijke oorzaak kan een teken zijn van een hartritmestoornis. Dit kan gevaarlijk zijn. Het is daarom belangrijk dat de huisarts onderzoekt wat de oorzaak is, ook als je geen klachten hebt. Hij controleert je hartritme en bepaalt of meer onderzoek of een behandeling nodig is.

Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur) Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 – 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag

Wat is een normale hartslag voor een sporter?

Wat is een gezonde hartslag? – Een normale hartslag voor ongetrainde sporters ligt in rust tussen de 60 en 80 slagen per minuut, Een getrainde duursporter heeft vaak een lagere rusthartslag van rond 40 slagen per minuut. De slagkracht van het hart wordt groter door sport.

Hoe weet je of je een sporthart hebt?

Verandering in de elektrische activiteit – Het meest kenmerkend is een vertraagde hartslag, die soms zakt tot 30 slagen per minuut. Deze vertraging treedt vooral op in rust en ’s nachts, en verdwijnt bij inspanning. De elektrische activiteit is zichtbaar op een hartfilmpje of ECG. Bij een sporthart kunnen op een ECG ook veranderingen te zien zijn, zoals een trage of overslaande hartslag,

Hoe weet ik of ik een sporthart heb?

Als je een sporthart hebt, merk je dit aan je hartslag. De normale hartslag in rust (60-80 slagen per minuut) is in het geval van een sporthart lager. Dit kan zelfs teruglopen tot een hartslag tussen de 40 en de 60 slagen per minuut. Je hart kan bovendien in één hartslag meer bloed rondpompen dan een ‘normaal’ hart.