CrossFitWereld

Fitness, Sport, Reizen

Is Sporten Met Spierpijn Goed?

Is Sporten Met Spierpijn Goed
Iedereen kent het wel, de dagen na het trainen heb je veel spierpijn. Of je denkt de eerste dag dat het wel meevalt, waardoor je de training van morgen door wilt laten gaan. Maar dan komt de spierpijn op de tweede dag. Wat moet je dan doen? De training afzeggen of toch doorgaan? Wat spierpijn precies is, daar zijn de wetenschappers nog niet helemaal over uit.

Men gaat er vanuit dat spierpijn door kleine beschadigingen in spieren komt. Dit zijn hele kleine, onschuldige beschadigingen die bijvoorbeeld tijdens het trainen kunnen ontstaan. Spierpijn ontstaat vaak door een training waar je lichaam nog niet aan gewend is. De training die aan het lichaam gevraagd wordt is dan zwaarder dan dat je met een normale inspanning aankunt.

Als je niet regelmatig traint, dan zal elke training weer een uitdaging zijn voor je lichaam. Spierpijn kan zowel het gevolg zijn van duur- als krachttraining. Met duurtraining bedoelen we training waarbij lange tijd dezelfde beweging gemaakt wordt. Voorbeelden hiervan zijn hardlopen en wielrennen.

Trainen met spierpijn Trainen met spierpijn is niet slecht. Het kan vanwege de pijn wel wat vervelend aanvoelen. De kleine beschadigingen in de spieren kunnen geen kwaad tijdens het trainen. Je loopt echter wel het risico dat je door de pijn niet goed kan bewegen. Hierdoor kunnen weer andere problemen ontstaan.

Daarnaast zal je mogelijk door de spierpijn niet alles uit je training kunnen halen. Dan kan het verstandig zijn toch nog een dag te wachten tot je wat minder pijn hebt. Het is in ieder geval verstandig in beweging te blijven als je spierpijn hebt. Een goede balans tussen beweging en rust is de beste behandeling voor spierpijn.

See also:  Wat Moet Je Doen Na Het Sporten?

Is het goed als je spierpijn hebt?

Wat betekent spierpijn na het sporten? – Spierpijn na het sporten betekent dat je je spieren intensief gebruikt hebt en ze daardoor lichtjes hebt beschadigd. Door je spieren intensief te gebruiken zijn er kleine scheurtjes in ontstaan. Door deze scheurtjes te herstellen maakt je lichaam nieuwe spiermassa aan.

  • Spierpijn betekent dus eigenlijk dat je spieren groeien.
  • Spierpijn na het sporten is dus niet schadelijk, al kan het wel vervelend aanvoelen.
  • De pijn houdt doorgaans een paar dagen aan en kan je soms in je bewegingen belemmeren.
  • Het is dan ook verstandig om met je volgende sportsessie te wachten tot de spierpijn is weggetrokken.

Wil je toch trainen, lees dan onze tips over sporten met spierpijn,

Hoe lang stijf na sporten?

Waarom ervaar je spierpijn na sporten? – Spierpijn na sporten wijst erop dat de spieren overbelast zijn door een zware inspanning. Ze zijn licht beschadigd en dit veroorzaakt een stijf, pijnlijk gevoel. Niets om je zorgen over te maken, want het lichaam herstelt zich vanzelf. Doorgaans houden de klachten twee tot drie dagen aan, waarna ze spontaan verdwijnen.

Waarom heb ik zo vaak spierpijn?

Wat is het? – Musculoskeletale pijn is een overkoepelende term voor pijn in spieren, beenderen, pezen, ligamenten en gewrichten inclusief hun zenuwen, kraakbeen en slijmbeurzen. Musculoskeletale pijn is een veel voorkomende klacht die allerlei oorzaken heeft.

Heeft spierpijn met conditie te maken?

1. De trainingsfrequentie. Hoeveel en/of hoe vaak je spierpijn krijgt, hangt af van hoe vaak je traint, zegt hij. ‘ In de beginfase van je training – of als je onregelmatig traint – zal de spierpijn erger zijn dan wanneer je regelmatig hardloopt.