CrossFitWereld

Fitness, Sport, Reizen

Can-Am Ryker Sport?

Can-Am Ryker Sport
Vragen en antwoorden Een vraag stellen Alle vragen bekijken (4)

Hoe hard gaat een Can-Am ryker?

Een beetje vreemd, maar wel lekker! Met deze slogan wist frisdrankmerk Rivella ooit de aandacht op zich te vestigen, maar hij lijkt ook 1 op 1 van toepassing op deze Can-Am Ryker, een driewieler met het hart en ziel van een motorfiets, gekoppeld aan twee voorwielen met dubbele draagarmen van een auto. MotoPlus ging er een dagje mee op pad. –

Lees dit hele artikel inclusief de foto’s in ons digimagazine

Bombardier Recreational Products, kortweg BRP, is een groot Canadees concern waar onder meer Evenrude buitenboordmotoren, Ski-doo en Lynx sneeuwscooters, Sea-doo jetski’s, Rotax motorblokken (veel gebruikt in karts en in ultra-light-vliegtuigjes) en Can-Am quads, side-by-sides en driewielers worden geproduceerd.

  • De nieuwste Can-Am-creatie is deze Ryker.
  • Het is echter niet de eerste driewieler van Can-Am, want enkele jaren geleden introduceerden ze al de Spyder, een grotere en luxere driewieler, tegenwoordig gemotoriseerd door een 115 pk sterk 1.330 cc Rotax-driecilinderblok met een semi-automatische zesversnellingsbak.

Deze Spyder kun je nogal eens tegenkomen op de Alpenpassen, want in die regio’s hebben ze behoorlijk voet aan de grond gekregen. In Nederland zijn ze wat zeldzamer, niet in de laatste plaats door de kale vanaf-prijs van 22.250 euro; echt leuk wordt een Spyder pas richting de 30 mille.

  1. Dat maakt zo’n Spyder meteen al geen ‘toevalstreffer’ meer, want voor die prijs denk je vaak wel even een keertje extra na, toch? Als instapper in een nieuwe wereld is die Spyder voor velen een brug te ver, dat realiseerde men zich bij BRP ook.
  2. En om naast die Spyder ook een driewieler in een lagere prijsklasse aan te kunnen bieden, werd dus deze compleet nieuwe Ryker ontwikkeld.

Die is dankzij wat eenvoudigere techniek en wat slimmere bouw met een 600 cc tweecilinderblok al vanaf € 11.300,- verkrijgbaar is. Deze geteste Ryker 900 Rally is voorzien van een 900 cc driecilinder Rotax-blok en staat voor € 14.900,- in de showroom bij Quadwinkel.nl in Barneveld, waar wij deze demo-Ryker een dagje konden meenemen.

Het ‘Rally’ in de type-aanduiding staat daarbij trouwens voor een iets stoerdere aankleding, 25 mm langere veerwegen dankzij instelbare KYB-schokdempers, grovere banden en een groter achterframe met een dragende structuur voor een eventueel duozadel. Wat dat betreft lijkt Can-Am inmiddels op dezelfde leest geschoeid als Harley-Davidson, met een hele serie verschillende modellen op dezelfde technische basis, plus een dikke brochure vol accessoires, kleding en aanverwante zaken Met zijn beduidend lagere verkoopprijs is zo’n Ryker ineens veel nadrukkelijker een alternatief voor een gewone motorfiets.

Bovendien lijkt het driewieler-pad momenteel ook al wat geëffend te worden door de Yamaha Niken (trouwens ook voorzien van een 900 cc driecilinder), die € 17.699,00 kost. Van dat pionierswerk van Yamaha profiteert toch ook deze Can-Am wel, aangezien de ‘driewieler’ in zijn algemeenheid wat meer geaccepteerd lijkt te gaan worden in motorland.

Het allergrootste verschil tussen de Yamaha Niken en de Can-Am Ryker is wel dat die Niken veel smaller is en zich ook gewoon als een motorfiets laat rijden. Oftewel: je gaat er ‘normaal’ schuin mee door een bocht, terwijl de Can-Am Ryker beduidend breder en star is. Je stuurt er dus rechtop mee door een bocht, net als een zijspan of een quad.

Wat dus betekent dat je de motor ook niet zozeer met je lichaam stuurt door het gewicht te verplaatsen, maar daadwerkelijk aan het stuur moet draaien. Voor ‘normale’ motorrijders is dat altijd even wennen, maar na een half uurtje weet je niet beter. Daarbij wordt je gelukkig geholpen door twee aspecten: gebruiksgemak en veiligheid.

Want om met dat laatste te beginnen: de Ryker hangt helemaal vol met sensoren en controlesystemen, die ingrijpen zodra je in het zadel teveel wilt of te gek doet. Ook wat dat betreft lijkt hij wel op Amerikaanse leest geschoeid: als je bijvoorbeeld tè hard of tè wild door de bocht wilt, grijpt de elektronica in en wordt het vermogen aan banden gelegd via het VSS (voertuig-stabilisatie-systeem).

En als dat niet genoeg is, remt dat systeem zelfs de voorwielen onafhankelijk van elkaar iets af om de zaak stabiel in het juiste spoor te houden. De geoefende rijder zal die grenzen behoorlijk snel bereiken, zeker als je er naar op zoek bent, bijvoorbeeld als je het achterwiel de bocht door wilt laten driften.

  1. Maar voor de opstapper in driewielerland vormen ze echt een prima vangnet.
  2. Hoeveel zijspanrijders hebben die kunst niet onder de knie gekregen met schade en schande Bij dat alles is de bediening van de Ryker bovendien kinderspel: in feite is het enkel gasgeven met je rechterhand en remmen met je rechtervoet, meer heb je niet nodig om met deze Can-Am te rijden.

Iets boven je linkervoet zit nog een klein schakelpedaaltje waarmee je de achteruit in kunt schakelen: duwen is er dus niet meer bij. Daarnaast zit er links op het blok, naast je linkerknie nog een klein hendeltje waarmee je de transmissie in de parkeerstand blokkeert.

  1. Gebruik je dit hendeltje niet, zodra je de Ryker uitzet, dan klinkt onmiddellijk een vermandend piep-signaaltje.
  2. Die parkeerrem is trouwens met een sleutel te vergrendelen, zodat niemand de Ryker meer van de plaats kan rollen.
  3. In het voorronder van deze Ryker 900 Rally zit een in lengterichting geplaatste en 85 pk leverende 900 cc driecilinder-motor en deze is direct gekoppeld aan een automatische CVT-transmissie.

Vanaf deze variomatic (die wij Nederlanders natuurlijk allemaal kennen van de eerste Dafjes, maar ook vrijwel alle scooters maken ook gebruik van deze traploze transmissie met een dikke V-snaar en twee variabele riemschijven) loopt er een lange cardansas naar de cardan bij het achterwiel met zijn vette 205/45×16 band, dat mooi enkelzijdig is opgehangen.

De twee voorwielen zijn trouwens wat smaller: 145/60-16. Een ‘vrijstand’ is er verder niet: zodra je gas geeft en het toerental iets toeneemt, pakt de CVT vloeiend op en begint de Ryker te rollen, waarna het dus alleen nog maar sturen, remmen en gassen is om te genieten. Want dat laatste is zeker het geval op de Ryker, het is een lekker actief te rijden voertuig waar je echt veel lol op kunt hebben.

De 85 pk blijkt dankzij de relatief korte gearing maar weinig moeite te hebben met het voortbewegen van de 285 kilo die de Ryker op de schaal brengt, dus de driewieler accelereert soepel en in één streep door naar zijn top, een dikke 165 km/uur. De echte fun zit hem echter vooral in lekker sturen op mooie secundaire wegen, waarbij de driepitter fijn gretig aanvoelt en heerlijk functioneert.

Bovendien praat hij met een lekkere brul uit de uitlaat tegen je. Het rijden met de variomatic vraagt wel even een beetje gewenning, omdat daarmee toch altijd een tel vertraging in de transmissie zit, voordat hij echt begint te accelereren. Daar is echter goed mee te leven en je leert er ook mee omgaan, bijvoorbeeld door de driepitter bij een inhaalpoging een fractie eerder ‘aan te zetten’.

Dan spurt je elke auto of vrachtwagen voorbij alsof je op een gewone motor zit. Wat dat betreft voelt de Ryker zeker niet aan als een ‘geknepen spaarmodel’, maar houdt zich prima staande en biedt zelfs opmerkelijk veel rijplezier. Je kunt er lekker mee vegen en scherp insturen, als je een eenmaal gewend bent aan de anderhalve meter brede voorkant.

  • De eerste kilometers is dat toch nog een beetje zoeken om de exacte breedte in te schatten, daarna gaat dat als vanzelf en snij je haarscherp met het binnenste wiel langs de rand van het asfalt.
  • Hoewel niet echt ter zake doend – je hoeft immers geen voetje uit te steken om overeind te blijven voor een rood verkeerslicht – kent de Ryker een hele lage zitpositie.
See also:  Is Esports A Sport?

Dat is geen toeval, maar draagt bij aan het lage zwaartepunt dat weer nodig is om de machine lekker vlot – als een kart – door de bocht te sturen. Mede door de zachte voorvering – het rijcomfort staat op een hoog peil – rolt de motor wel een beetje in snel genomen bochten.

  1. Dan wil de motor als het ware een beetje verkeerd schuin gaan hangen in de bocht, ondanks de aanwezigheid van een torsiestang tussen beide onafhankelijk geveerde voorwielen.
  2. Persoonlijk zou ik de voorvering iets stugger instellen om dit euvel tegen te gaan (of de originele Kayaba’s vervangen door stuggere Fox-dempers uit de accessoire-catalogus), al zal dit waarschijnlijk wel ten koste gaan van het hele soepele veerkarakter van de standaard-Ryker.

Ook achter veert de driewieler erg soepel, zodat ritten over matige wegdek niet tot een crime worden; iets waar moderne snelle zijspannen wel vaak last van hebben. En nu het vergelijk met een zijspan toch is gemaakt: hoewel de Ryker nog steeds heel vlot op elke stuurbeweging reageert, is hij verre van nerveus en rolt hij als vanzelf rechtuit, ook op hoge snelheid.

Met zijn drie wielen is deze Can-Am natuurlijk toch een symmetrisch voertuig, waardoor het krachtenspel wat netter in elkaar steekt als bij zo’n asymmetrisch zijspan, waar je ook rechtuit toch vaak een beetje moet blijven sturen. De hele aankleding van de Ryker is dik in orde. Alle gekleurde panelen zijn daarbij eenvoudig uitwisselbaar, zodat je de machine met een handvol andere paneeltjes vrij simpel een ander uiterlijk kunt geven.

In de neus zit bovendien een bagagevak met een inhoud van 7 liter; niet voldoende voor je helm, maar wel voor klein spul voor onderweg. En middels de twee USB-poorten kun je je telefoon opladen en je navigatie van power voorzien. Het stuur en beide voetsteunen zijn zonder gereedschap in lengterichting te verschuiven; Can-Am noemt dit het Ufit-systeem.

Op die manier kan iedereen de Ryker passend maken op zijn of haar lichaamslengte en kiezen voor een relaxte, onderuitgezakte zitpositie, of een meer actieve, rechtop-zit. Deze geteste Rally-uitvoering heeft daarbij standaard het grotere ‘Max Mount’ achterframe uit robuust gietaluminium, waar desgewenst weer een topkoffer of een duozadel (met optionele ruggensteun) bovenop gemonteerd kan worden.

Zoals gezegd maakt de Ryker absoluut niet de indruk een ‘spaarmodel’ te zijn, ondanks dat zijn prijs grofweg de helft bedraagt van zijn grote broer, de Spyder. Die laatste is aan alle kanten groter en luxer, en heeft bovendien een 1.330 cc driecilinder die 30 pk meer levert dan de 900-driepitter uit deze Ryker.

Maar die extra prestaties worden eigenlijk weer teniet gedaan doordat de Spyder ook maar liefst 174 kilo meer weegt. Waarbij wel gezegd moet worden dat de Spyder in plaats van een variomatic een semi-automatische zesbak heeft, die je vanaf het stuur bediend met flippers. Daardoor bepaal je zelf de schakelmomenten en voelt de aandrijflijn directer aan.

Een ander groot verschil zit hem in het dashboard, want waar de luxe Spyder een 7,8 inch LCD kleurendisplay heeft, kreeg de Ryker een klein 4,5 inch monochroom display. Dat biedt weliswaar alle denkbare info voor onderweg, maar mist toch een beetje uitstraling; de besparing moest blijkbaar ergens gevonden worden.

  1. En het dashboard doet werkelijk niets af aan het rijplezier, want de Can-Am Ryker blijkt gewoon een hartstikke leuk apparaat om mee over ’s heren wegen te zoeven.
  2. Met name als die wegen lekker bochtig zijn, en je actief bezig kunt zijn.
  3. Op de lange baan, denk bijvoorbeeld aan de Duitse of Franse snelweg, is de zitpositie gevoelsmatig te passief om bijvoorbeeld in één ruk naar het zuiden te knallen, maar in een paar dagen secundair die kant op rijden is natuurlijk ook veel leuker.

Trouwens ook het benzineverbruik lijkt niet uit te nodigen tot kilometervreten, want ons dagje ‘spelevaren’ – weliswaar wel met heel veel stop-and-go – deed het verbruik richting de 1 op 11 gaan. Gelukkig kan de tank 20 liter bevatten, zodat je toch moeiteloos toertochtjes kunt maken zonder steeds op zoek te moeten naar een pomp.

  1. In zijn geheel genomen was het dagje testrijden met de Can-Am Ryker een hele leuke ervaring.
  2. Leuker zelfs dan vooraf ingeschat, moet ik eerlijk bekennen.
  3. Het is een hele andere manier van motorrijden, maar het is echt nog steeds ‘motorrijden’, zeker qua beleving en snelheidsgevoel.
  4. En vergeleken met een zijspan is de Ryker stabieler en ook beduidend beter voorspelbaar.

De fraai afgewerkte techniek doet het daarbij uitstekend, al zou de stabiliteitscontrole en begrenzing voor geoefende rijders wellicht ietsje later in mogen grijpen voor een tikje meer spektakel; jammer dat er op dit vlak niets instelbaar is. Maar ik kan me na deze testrit alleszins voorstellen dat mensen gecharmeerd raken van het bijzondere karakter van zo’n Can-Am.

Wat voor rijbewijs heb je nodig voor een Can-Am?

WELK RIJBEWIJS HEB IK NODIG? – De is vanaf 1 mei 2013 van kracht in België. De richtlijn bevat de volgende wijziging: alle rijbewijzen verstrekt voor 1 mei 2013 blijven geldig. U vindt hieronder de verschillende voorwaarden waarbij u met Can-Am On-Road voertuigen mag rijden.

Als u uw autorijbewijs (B) voor 1 mei 2013 heeft ontvangen, mag u voertuigen van Can-Am On-Road in de gehele EU besturen. Als u uw autorijbewijs (B) na 1 mei 2013 heeft onvangen, mag u voertuigen van Can-Am On-Road in België besturen onder de volgende twee voorwaarden: • U bent tenminste 21 jaar oud; • Op uw rijbewijs staat de code 373.

Deze code wordt toegevoegd nadat u de 4 uur officiële opleiding heeft gevolgd.

  • U mag voertuigen van Can-Am On-Road besturen met een motorrijbewijs (A) in België en de gehele EU onder één van de volgende voorwaarden: • U bent tenminste 24 jaar oud (zonder verdere vereisten);
  • • U bent minstens 22 jaar oud (onder voorwaarden).
  1. Als u uw autorijbewijs (B) heeft ontvangen voor 19 januari 2013, mag u in de gehele EU voertuigen van Can-Am On-Road besturen.
  2. Als u uw autorijbewijs (B) heeft onvangen na 19 januari 2013 is een motorrijbewijs (A) vereist.

Vanaf de leeftijd van 21 jaar mag u in Nederland en in de gehele EU voertuigen van Can-Am On-Road besturen met een motorrijbewijs (A). Als u twijfelt of u voertuigen van Can-Am On-Road mag besturen, informeer dan bij de overheid welk rijbewijs u nodig heeft om een “driewielige motorfiets met meer dan 15 kW vermogen” te besturen, of raadpleeg hier de voorwaarden van uw rijbewijs in de EU-richtlijn.

Is een helm verplicht op een Can-Am?

De helmvereisten zijn dezelfde als voor standaard motorfietsen en hangen af van uw locatie. Hoewel helmwetgeving niet universeel is, raadt BRP iedereen aan een helm te dragen tijdens het rijden op een Can-Am On-road model.

Hoe hard gaat een Can-Am?

Fun-kilometers, daar is de Ryker goed in! Tot een snelheid rond de 100 km/u zit je lekker relaxt op de Can-Am.

Welk rijbewijs voor Can-Am ryker?

WELK RIJBEWIJS HEB IK NODIG? – De is vanaf 1 mei 2013 van kracht in België. De richtlijn bevat de volgende wijziging: alle rijbewijzen verstrekt voor 1 mei 2013 blijven geldig. U vindt hieronder de verschillende voorwaarden waarbij u met Can-Am On-Road voertuigen mag rijden.

  • Als u uw autorijbewijs (B) heeft ontvangen voor 19 januari 2013, mag u in de gehele EU voertuigen van Can-Am On-Road besturen.
  • Als u uw autorijbewijs (B) heeft onvangen na 19 januari 2013 is een motorrijbewijs (A) vereist.

Vanaf de leeftijd van 21 jaar mag u in Nederland en in de gehele EU voertuigen van Can-Am On-Road besturen met een motorrijbewijs (A). Als u uw autorijbewijs (B) voor 1 mei 2013 heeft ontvangen, mag u voertuigen van Can-Am On-Road in de gehele EU besturen.

  1. U mag voertuigen van Can-Am On-Road besturen met een motorrijbewijs (A) in België en de gehele EU onder één van de volgende voorwaarden: • U bent tenminste 24 jaar oud (zonder verdere vereisten);
  2. • U bent minstens 22 jaar oud (onder voorwaarden).
See also:  How To Wash Sports Clothes?

Als u twijfelt of u voertuigen van Can-Am On-Road mag besturen, informeer dan bij de overheid welk rijbewijs u nodig heeft om een “driewielige motorfiets met meer dan 15 kW vermogen” te besturen, of raadpleeg hier de voorwaarden van uw rijbewijs in de EU-richtlijn.

Welke rijbewijs heb je nodig voor Can-Am Spyder?

Wanneer moet je ook een motorrijbewijs hebben? Als je jouw B rijbewijs na 19 januari 2013 hebt gehaald moet je ook een A rijbewijs halen en ouder zijn dan 22 jaar voordat je op een Can-Am Spyder of Can-Am Ryker mag rondrijden.

Wat kost een Can-Am?

Vanaf 34.999 €

Aantal personen 2
Maximumbelading voertuig 224 kg
Opslagcapaciteit 177 L
Inhoud brandstoftank 26,5 L
Brandstoftype Super loodvrij

Hoeveel pk heeft een Can-Am?

Can-Am heeft de Spyder namelijk zo afgesteld dat je heel wat plezier kan hebben – 115 pk, een achterwiel je weet genoeg – zonder dat het gevaarlijk wordt. Vanaf 50 km/h grijpt de elektronica pas echt in.

Hoeveel is een boete voor geen helm?

Hoe duur? – Een nieuwe goedgekeurde helm is vanaf zo’n 50 euro verkrijgbaar. Je kan kiezen tussen een brommerhelm, een scooterhelm of een speed pedelec helm. Meer over de goedgekeurde types lees je, Zónder helm rijden kan je een boete op 100 euro plus 9 euro administratiekosten opleveren.

Welke motor mag je rijden zonder helm?

In welke gevallen is een motorhelm verplicht? – Motorrijders en passagiers van motoren van meer dan 50 cc moeten een motorhelm met CE-label dragen, in combinatie met de rest van hun volledige uitrusting (handschoenen, jas en lange broek, hoge schoenen of laarzen).

Hoeveel is boete voor geen helm?

Controle – Als u zich niet aan de regels houdt, kunt u een boete krijgen. Er zijn twee soorten boetes:

Voor het rijden op het fietspad waar dat niet is toegestaan, geldt een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten) Voor rijden zonder helm op plekken waar dat niet is toegestaan, geldt ook een boete van € 95,00 (plus € 9,00 administratiekosten). De regel geldt ook voor iemand die achterop zit.

Wat kost een Can-Am buggy?

Can-Am Maverick X3 2021 modellen: €25,979.00 Incl Btw.

Hoe hard mag je rijden met een AM rijbewijs?

Om een bromfiets te besturen heeft u een bromfietsrijbewijs (categorie AM) nodig en bent u verplicht om een helm te dragen. Een bromfiets mag op de rijbaan maximaal 45km/u rijden. Op het fietspad geldt een maximale snelheid van 30km/u binnen de bebouwde kom en 40km/u buiten de bebouwde kom.

Hoeveel CC heeft een Can-Am Spyder?

Can-Am Spyder F3 – De Can-Am Spyder F3 is een unieke driewielige motorfiets met een krachtige 115 pk Rotax® 1330 cc motor. Met de semi-automatische transmissie en de ECO-modus kunt u comfortabel en efficiënt rijden. Bovendien is de voertuigstabiliteitscontrole een belangrijk veiligheidskenmerk voor deze motorfiets.

Het UFit-systeem biedt een ontspannen comfort tijdens het cruisen. De 24,4 liter bergruimte is ideaal voor het meenemen van bagage en de voorspatborden met geïntegreerde ledverlichting zorgen voor een stijlvolle uitstraling. De 4,5 inch (11,4 cm) brede digitale meter geeft u alle noodzakelijke informatie tijdens het rijden.

De Can-Am Spyder F3 is uitgerust met een Rotax® 1330 ACE™ in-line 3 cilinders en een semi-automatische 6-versnellingen met achteruit. De wielophanging bestaat uit SACHS Big-Bore schokdempers voor en SACHS schokdempers achter. De motorfiets is ook voorzien van Eco-modus voor efficiënt en comfortabel rijden.

Welk rijbewijs heb je nodig voor 250cc?

Het rijbewijs

Leeftijd Max. vermogen/cilinderinhoud​
​ Rijbewijs A1 18 jaar en ouder​ ​11 kW of 15 pk / 125 cc
​Rijbewijs A2 ​20 jaar en ouder ​35 kW of 47 pk
​Rijbewijs A ​24 jaar en ouder* meer dan ​35 kW en meer dan 47 pk

Wie mag met een brommer rijbewijs AM?

Met het rijbewijs AM mag u deze voertuigen besturen:

speedpedelecs – snelle elektrische fietsen met trapondersteuningbromfietsen met 2 of 3 wielenlichte vierwielers – bijvoorbeeld brommobielen – met een leeg gewicht van 350 kg.

Ze hebben een maximumsnelheid van meer dan 25 km/uur en ten hoogste 45 km/uur. Aan deze voertuigen mag u een aanhangwagen koppelen.

Motorisatie
Speedpedelecs

Inwendige verbranding: cilinderinhoud van maximaal 50 cc en nettomaximumvermogen van 4 kWElektrische motor: nominaal continu maximumvermogen van 4 kW

Tweewielige bromfietsen

Inwendige verbranding: cilinderinhoud van maximaal 50 ccElektrische motor: nominaal continu maximumvermogen van 4 kW

Driewielige bromfietsen

Elektrische ontsteking: cilinderinhoud van maximaal 50 ccInwendige verbranding: nettomaximumvermogen van 4 kWElektrische motor: nominaal continu maximumvermogen van 4 kW

Lichte vierwielers

Elektrische ontsteking: cilinderinhoud van maximaal 50 ccInwendige verbranding: nettomaximumvermogen van 4 kWElektrische motor: nominaal continu maximumvermogen van 4 kW

Bent u geboren vóór 15 februari 1961 ? Dan mag u uw voertuig enkel in België zonder rijbewijs besturen. Rijdt u met een bromfiets klasse A of met een elektrische fiets die maximaal 25 km/uur rijdt? Dan hebt u in België geen rijbewijs nodig, Hebt u een rijbewijs B of A ? Dan mag u daarmee ook een bromfiets klasse B of een speedpedelec besturen.

Kan ik 125cc rijden met rijbewijs B?

Motor 125 cc B rijbewijs, mag dat?| Verkeersschool De Weerd Motor 125 cc B rijbewijs. In Nederland moet je voor het besturen van een 125 cc motor gewoon je A rijbewijs hebben, maar er zijn landen in Europa waar je deze “lichte” motor mag besturen met je B rijbewijs.

Kan ik met rijbewijs B motorrijden?

6. Rijbewijs B (Auto) – Met een rijbewijs B mag je een voertuig van categorie AM besturen: een bromfiets, een scooter of een lichte motorfiets. Als je je autorijbewijs B behaald hebt voor eind 1988, mag je echter met eender welke motorfiets rijden, zonder beperking op vlak van cilinderinhoud of vermogen.

Maar het is onnodig te zeggen dat het vanuit veiligheidsoogpunt ten zeerste aan te raden is om een praktijkopleiding te volgen in een rijschool Als je het rijbewijs B behaald hebt na 1 mei 2011, mag je na 2 jaar een motorfiets van maximaal 125 cc besturen (maximaal vermogen van 11 kW/15 pk) met een maximale verhouding vermogen/gewicht van 0,1 kW/kg.

De enige voorwaarde is minstens 4 uur praktijkopleiding volgen in een rijschool. Je hoeft dus geen theorie- of praktijkexamen af te leggen. Als je het rijbewijs B behaald hebt vóór 1 mei 2011, ben je niet verplicht om een opleiding te volgen. We raden het je echter toch aan! Bron : http://hetmotorrijbewijs.be/rijbewijs/de-rijbewijzen/ Partnerinfo – Kroatië is één brok natuur, maar is tegelijk ook het walhalla voor de actieve vakantieganger.

© Ivo Biocina – CNTB Waarin verschilt een vakantiefiets van een gewone fiets? We zetten alles op een rijtje. Ga je deze winter naar Noorwegen? Check dan eerst even de regelgeving voor winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden. Ga je deze winter naar Zweden? Check dan eerst even de regelgeving voor winterbanden en sneeuwkettingen.

Ga je deze winter naar Denemarken? Check dan eerst even de regelgeving voor winterbanden en sneeuwkettingen. Na een afwezigheid van meer dan tien jaar is Honda’s iconische Transalp terug van weggeweest. Treedt de XL 750 in de voetsporen van zijn illustere voorgangers? Sicilië een typische zon-zee-strand-bestemming? Vergeet het maar.

Kan ik met motorrijden met rijbewijs B?

Ja, als je nu al met de auto rijdt, moet je voor de meeste motoren geen extra testen afleggen. Al is dat voor jouw veiligheid en die van andere weggebruikers misschien wel aan te raden. Een woordje uitleg. Het korte antwoord: met een autorijbewijs (B) mag je met een brommer, scooter, quad en lichte motorfiets rijden.

Hoe hard gaat 250cc scooter?

250-500 cc: in de stad én op de snelweg rijden – Sinds het in voege treden van de Europese rijbewijsregels met het A2-rijbewijs (voor 20- en 21-jarigen) is het aanbod aan motorfietsen in die categorie gestegen. Het gaat dan vooral om 300cc-motoren met een vermogen van zo’n 25 tot 30 pk.

  • Daarmee kun je in feite alles doen: stadsverkeer en ritten op de snelweg.
  • Een kruissnelheid van 110 km/uur is gemakkelijk haalbaar.
  • Door het geringe gewicht zijn ze ook wendbaar.
  • Voor echt lange ritten op de snelweg zijn deze motoren minder geschikt.
  • Het overgrote deel van de zwaardere scooters (+125 cc) is in deze categorie te vinden.
See also:  Welke 5 Sporten Waren Voor De Oude Grieken Het Belangrijkste?

Ook qua budget zijn ze aantrekkelijk (vanaf 4500 euro).

Hoeveel pk heeft een Can-Am?

Can-Am heeft de Spyder namelijk zo afgesteld dat je heel wat plezier kan hebben – 115 pk, een achterwiel je weet genoeg – zonder dat het gevaarlijk wordt. Vanaf 50 km/h grijpt de elektronica pas echt in.

Hoeveel CC heeft een Can-Am Spyder?

Can-Am Spyder F3 – De Can-Am Spyder F3 is een unieke driewielige motorfiets met een krachtige 115 pk Rotax® 1330 cc motor. Met de semi-automatische transmissie en de ECO-modus kunt u comfortabel en efficiënt rijden. Bovendien is de voertuigstabiliteitscontrole een belangrijk veiligheidskenmerk voor deze motorfiets.

  • Het UFit-systeem biedt een ontspannen comfort tijdens het cruisen.
  • De 24,4 liter bergruimte is ideaal voor het meenemen van bagage en de voorspatborden met geïntegreerde ledverlichting zorgen voor een stijlvolle uitstraling.
  • De 4,5 inch (11,4 cm) brede digitale meter geeft u alle noodzakelijke informatie tijdens het rijden.

De Can-Am Spyder F3 is uitgerust met een Rotax® 1330 ACE™ in-line 3 cilinders en een semi-automatische 6-versnellingen met achteruit. De wielophanging bestaat uit SACHS Big-Bore schokdempers voor en SACHS schokdempers achter. De motorfiets is ook voorzien van Eco-modus voor efficiënt en comfortabel rijden.

Hoeveel CC is een Can-Am Spyder?

Can-Am Spyder RS-S Geteisterd door een regenbui die sinds de Zondvloed niet meer was gevallen, hijs ik me – gehuld in leer – op een omgekeerde driewieler. Goed vasthouden. Het is een maf ding, die Spyder van Can-Am. Van voren een soort auto, van achteren lijkt het op een motor.

  1. Vleesch noch visch, kameraden! Hij heeft nog het meeste weg van een sneeuwscooter op wielen en dat is niet zo gek.
  2. De fabrikant, BRP, maakte in 1959 de eerste Ski-Doo, juist: een sneeuwscooter.
  3. Het Y-vormige bovenaanzicht deelt ie met z’n sneeuwminnende voorvader.
  4. Wat het ook moge zijn, je kunt erop (of is het erín?) rijden met een rijbewijs B.

Je hoeft dus niet een motorrijbewijs te halen. Opstappen en wegwezen. Om het allemaal nog gekker te maken, heb je het idee op een quad te rijden. Voor je zitten een stuur en twee wielen. De draagarmen prijken open en bloot in het zicht. In bochten zie je de ophanging in- en uitveren.

  1. Een blik naar achteren geeft je het idee op een motor te zitten.
  2. Er is één achterwiel en een zitplaats voor één passagier.
  3. Deze kan alleen maar in een zeer intieme positie met jou op de machine zitten, dus bedenk tevoren goed wie je meeneemt.
  4. De aandrijving komt van een 998 cc groot motorfietsblok (gek genoeg wordt deze aangeduid met 990).

Hij maakt een donkerbruin geluid dat nog het beste te vergelijk is met het lawaai dat je naast een Corvette GT1 raceauto hoort terwijl je oorbeschermers draagt. Het maximum toerental ligt bij 9.500 tpm, het vermogen is 106 pk. De aandrijving is (uiteraard) op het achterwiel, door middel van een riem.

Voor de motorwereld is het vermogen gemiddeld, maar genoeg om de Spyder in 4,5 seconden naar 100 te laten sprinten. Er is keuze uit een versnellingspedaal zoals je dat van een motorfiets kent of een systeem met druktoetsen op het stuur. Dit is speciaal voor de mensen die wat minder bedreven zijn in motorrijden.

Onder z’n wat vreemde gedaante gaat een heel arsenaal aan veiligheidsystemen schuil, waaronder stabiliteitscontrole dat via de abs-sensoren slingeren en doorslippen detecteert. Het systeem kan vermogen terugschroeven of verhogen. Een lekkere burnout is mogelijk, maar als je het al te bont maakt, grijpt het in.

  • Dat is een geruststellende gedachte nu ik enthousiast word van dit voertuig, maar me in een hoosbui bevind.
  • De eerste indruk is dat de Spyder heel oncomfortabel is.
  • Hij stuitert meer over het wegdek dan dat ie eroverheen zoeft.
  • Misschien komt het doordat je de vering aan het werk ziet.
  • Dit lijkt het stuitergevoel te versterken.

Ik glijd eens wat heen en weer over het zadel, maar het maakt niets uit. Na een tijdje heb je door dat de Spyder je niet als een wild paard van zich af wil gooien, maar dat je lekker rustig kunt zitten. In een bocht gaat het er vreemd aan toe. Als je aan het stuur draait, gaan de voorwielen gelijk mee, er is geen vertraging in de beweging te merken.

In een bocht naar links moet je naar rechts leunen. Dat voelt volledig onnatuurlijk, bovendien bekruipt je het gevoel dat je gelanceerd wordt. Maar zelfs in dit natte weer voelt de Spyder volledig betrouwbaar aan. Qua grip is ie niet van z’n stuk te krijgen, hij kleeft in de bochten terwijl de bestuurder ook op zijn plek blijft.

De machine is snel. Met een draai aan de gashendel schiet je vooruit. De wind giert om je oren tot het moment komt dat je moet remmen. Dat doe je met het pedaal onder je rechtervoet. Daar is niets geks aan, maar in tegenstelling tot de rem van een auto moet je deze met je teen bedienen en niet met je volle voet.

  1. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vertrouw mijn grote teen niet de verantwoordelijkheid voor 317 kilo plus bestuurder toe.
  2. Dan de reacties.
  3. Overal worden fototoestellen op je gericht, kinderen wijzen naar je en taxichauffeurs hangen uit het raam om je te vragen wat dat voor voertuig is.
  4. Je schreeuwt ze wat toe door je helm, maar op een gegeven moment word je dat ook zat.

Dan volsta je met het wijzen naar de merk- en typenaam op de tank. Alsof je The Stig bent, bekijk je hun verbaasde gezichten met ijzige kalmte. Keer op keer overkwam me dit in het verkeer. Omdat de Spyder te breed is om tussen auto’s door te kunnen wurmen, is er ook geen snelle manier om te ontsnappen.

Dat is het hele probleem met de Spyder. Hij heeft de nadelen van een motor, maar niet de voordelen van een auto. Je wordt zeiknat in de regen en je maakt je constant druk over je coupe wanneer je je helm afzet. Je krijgt daar geen dak voor terug of een dashboardkastje om je pepermuntjes in te verstoppen.

Als je daarover zeurt, heb je het concept van de Can-Am Spyder niet begrepen. Het is een speeltje dat niet gemaakt is voor dagelijks gebruik, de oplossing voor iedereen die nooit het stadium van de driewieler ontgroeid is. En ideaal voor iedereen die nerveus wordt van alles dat op twee wielen rijdt.

  • Can-Am Spyder RS-S
  • 17/20
  • Leuk
  • Wendbaar als een jong katje
  • Niet leuk
  • Je wordt nat
  • TopGear-vonnis
  • Hom noch kuit, een vreemde mengelmoes tussen auto en motor. Ondanks dat is het een geweldig ding om mee te rijden
  • Prestaties
  • 0-100 km/u in 4,5 s, top 180 km/u, verbruik 7,5 l/100 km
  • Techniek

998 cc tweecilinder, achterwielaandrijving, 106 pk, 104 Nm, 317 kg, CO2-uitstoot n.b.

  1. Doen!
  2. Een witte met een wit pak en witte helm nemen
  3. Niet doen
  4. Tussen de file door rijden
  5. Prijs NL: € 22.600
  6. Prijs BE: € 19.999

: Can-Am Spyder RS-S