HomeNieuwsAchtergrond8 verwondingen die elke CrossFitter kent

8 verwondingen die elke CrossFitter kent

-

Als je aan CrossFit doet dan komen deze 8 kleine verwondingen, schrammen en blauwe plekken je waarschijnlijk heel bekend voor! Dit zijn de (kleine) nadelige bijkomstigheden van jezelf veranderen in een fit en gezond mens.

Crossfit-blessures. Ze komen in vele soorten en maten voor – Grote verwondingen zijn ongelooflijk frustrerend, vooral als ze je lang van het trainen af houden, maar lichte verwondingen zijn een essentieel onderdeel van de meeste sporten. Soms moet je gewoon de pijnbarrière doorbreken, je tanden samenknijpen en doorgaan tot je je doel bereikt!

Bij Crossfit kennen we dit als geen ander, waar we allemaal dat ongelooflijke gevoel kennen van eindelijk je eerste fatsoenlijke set van unbroken Double-Unders, die eerste Muscle-Up die onmogelijk leek, of het afronden van een WOD in een recordtijd. Als je klaar bent met een training, kijk je terug naar de kleine markeringen, snijwonden en kneuzingen, en realiseer je dat dit kleine tekenen van overwinning zijn die jou sterker, fitter en mentaal veerkrachtiger maken.

#1 Blauwe sleutelbenen

Barbell - training - CrossFitWereld

Bij het maken van Cleans, Push presses en jerks is het makkelijk om schrammen en blauwe plekken op te lopen op je sleutelbenen, de voorkant van je schouders en zelfs de bovenkant van je borst. Dit gebeurt met name als je veel reps moet maken en in hoog tempo werkt. De barbell komt naar beneden en raakt je hard. Meestal heb je hier in de training niet eens erg in maar als je de volgende dag in de spiegel kijkt kun je je wel eens rot schrikken.

#2 Blauwe armen

Hero Wod - kettlebell swings - CrossFitWereld

Als je veel oefeningen doet met de kettlebell loop je wel eens beurse plekken op aan je onderarmen. Dit komt meestal omdat de kettlebell te hard terug komt op je onderarm of omdat het metaal er vaak langs schuurt. Geeft niets het ziet er even rot uit maar het geneest snel.  Als je dit vaker doet zul je er beter in worden en worden de verwondingen vanzelf minder en ontstaan ze minder snel.

#3 Kapotte handen

Eigenlijk elke oefening aan een pull-up bar bij Crossfit zal je grip en kracht in je onderarmen aanzienlijk vergroten, wat een handig extra voordeel is. Daarnaast versterk je met oefeningen zoals Pull-Ups en Toes-to-Bar een sterker bovenlichaam en een efficiëntere core. De keerzijde? Zere handen, eelt bulten op je handen of zelfs rips.

Maar ook bij oefeningen als de snatch en overhead squats komen vaak behoorlijke gewichten kijken. Je zult hier een geweldige balans, kracht, flexibiliteit en techniek mee ontwikkelen. Het betekent echter ook vaak veel wrijving in je handen. Blaren en eelt bulten in je handpalmen op je duimen en pinken zijn niet ongewoon.

Heb je hier echt last van dan kan een simpel stukje sporttape al heel veel wonderen doen. En daarnaast; Doe het vaker en je zult er beter in worden en er minder last van krijgen.

#4 Schaafwonden en blauwe knieën

Burpees - CrossFitWereld

De goede oude Burpees, ieders favoriet (of juist niet)! De schaafwonden op je knieën kunnen vermeden worden door het dragen van kniehoezen.  Dit helpt ook om tegen het harde stoten op de grond en voorkomt ook dat je te veel op de grond rust tijdens de beweging. Maar eerlijk is eerlijk dit is meestal zo’n minimale verwonding dat het er gewoon een beetje bij hoort.

#5 bloedende schenen

Crossfit - Box jumps - CrossFitWereld

Een van de meest voorkomende verwondingen bij Boxjumps, wat stom klinkt, maar we kennen dat gevoel allemaal wanneer je er zoveel hebt gedaan dat je benen in brand staan en elke sprong voelt alsof je aan de grond bent geplakt! Het is normaal gesproken een fout die je geen twee keer maakt! Als wij veel boxjumps moeten maken passen we de naam vaak aan naar “shineaters”. Hier is helaas niet veel aan te doen behalve goed je grenzen kennen en schalen als dat nodig is.

Maar ook met cleans kun je dit oplopen doordat de barbell langs je schenen schraapt.

#6 Striemen

WOD - double unders - CrossFitWereld

Dit is misschien een van de meest bekende en irritante pijnen van Crossfit. Het is de stevige klap van de speedrope op je huid tijdens het maken van double unders. Gelukkig is dit slechts een scherpe herinnering dat je beter moet worden.

Double Unders vereisen een enorme coördinatie en vastberadenheid, maar ze zullen je interne motor, je timing en snelheid enorm verbeteren.

*Gratis tip. Heb je van die nare striemen? Smeer er een beetje ripfix op en ze verdwijnen super snel.

#7 Schuurplekken op je rug

CrossFit Sit-ups - CrossFitWereld

Ai een zere onderrug met schuurplekken net boven je billen. Dit ontstaat vaak als je veel sit-ups moet doen en je techniek wat minder goed wordt. Je beweegt te veel heen en weer waardoor je heen en weer schuurt over de grond. Trainen, Trainen en nog eens trainen. Alleen door dit veel te doen en te trainen zul je hier steeds minder last van hebben.

#8 Deuk in je ego

WOD - finished - CrossFitWereld

De meest pijnlijke maar onzichtbare verwonding die voor komt  bij CrossFit is misschien wel een gekrenkt ego. Je finisht niet of je mist een beweging waardoor je geen PR haalt. Deze dingen gebeuren. Laat het je niet afleiden het is slechts een reminder dat je beter moet worden of dat je jezelf hebt overschat. Dit is de beste leerschool om beter te worden.

DELEN IS SPORTIEF

RECENTE ARTIKELEN

INTERESSANT VOOR JOU

ONTDEK MEER CROSSFIT PRODUCTEN →