De beste vrienden van een CrossFitter

crossfitwereld - schoenen

Nee, we hebben het niet over je CrossFit buddy’s en ook niet over die andere mensen waar je mee uit gaat of wat dan ook naast CrossFit. De kans is trouwens groot dat dat dezelfde mensen zijn. Waar hebben we het dan wel over?

Je schoenen! Schoenen zijn een enorm belangrijk onderdeel van CrossFit. Je snapt natuurlijk wel waarom. Je staat er op, je loopt er op en je traint er op. De meeste CrossFitters hebben dan ook meer dan 1 paar trainingsschoenen. De een zweert bij Reebok Nano’s de ander bij de Nike Metcon. De een heeft meerdere paren voor verschillende doelen terwijl de ander een allround schoen heeft voor alles.

De eerste cross-trainingsschoenen dateren al uit de jaren 80 toen Nike en Reebok beide probeerden schoenen te ontwikkelen die waren ontworpen voor hardlopen, aerobics en lifts in dezelfde workout. Schoenen voor cross-training hebben sindsdien echter een veel grotere niche-draai gekregen. Deze schoenen zijn nu ontworpen met zeer specifieke doeleinden, ondanks dat ze technisch gezien veelzijdige schoenen zijn.

Door de constante vernieuwingen in schoendesign en techniek én een sterke liefde voor training en schoenen dachten we dat het misschien wel leuk zou zijn om hier eens wat meer over te schrijven.

*We moeten hier wel bij zeggen dat wij absoluut geen professionals zijn op het gebied van trainingsschoenen maar dankzij de ervaringen in de box hebben we er wel een goed idee bij.

Hoe bepaal je nu wat je beste CrossFittrainingsschoen is? We kunnen je helaas niet vertellen wat je precies moet kopen, maar we kunnen je wel van details voorzien zodat je een goed onderbouwde keuze kunt maken die passen bij jouw wensen en behoeften (en voeten).

Waarom zijn die schoenen zo belangrijk?

Natuurlijk is het lekker om goede schoenen te hebben, dat beperkt zich niet tot CrossFit. Maar tijdens een WOD is het toch wel heel lekker om echt goede CrossFit schoenen te hebben. CrossFit schoenen ongeacht welk merk je kiest hebben een aantal voordelen.

Grip
Of je nu aan het squaten bent, double unders doet of box jumps, grip is heel belangrijk. De zolen van CrossFit schoenen zijn (meestal) zo gemaakt dat je maximaal grip op de vloer hebt. Op die manier glij je niet weg en kun je je bewegingen gecontroleerd uitvoeren zonder je schenen open te halen. Dit is iets waar je naar zou kunnen kijken en ook kunt testen als je de schoenen gaat passen. Onze ervaring is dat er eigenlijk geen schoenen zonder goede grip te krijgen zijn.

CrossFit schoenen - zool - crossfitwereldDe tenen
Je denkt misschien mijn tenen? die zitten toch gewoon in de schoenen? Jazeker, maar wat je misschien niet wist is dat je vaak ziet dat bij CrossFit schoenen het teenstuk ook wel bekend als de “Toe box” wat breder is. Dit zorgt er voor dat tijdens een zware lift je tenen ook wat wijder kunnen staan zodat je stabieler staat. Test dit goed tijdens het proberen van schoenen. Het belangrijkste is dat het comfortabel voelt bij je tenen. Check dit door bijvoorbeeld een paar air squats te doen.

Hielsteun
Een van de grootste overwegingen die je als koper hebt bij het kijken naar cross-trainingsschoenen is de hielsteun. De hak op deze schoenen is een van de grootste bepalende constructiekenmerken die dit type schoenen anders maken dan je standaard sneaker. Meestal zijn de hakken op deze schoenen veel steviger, wat geweldig is voor oefeningen met het gewichten, maar niet altijd het beste voor dagelijks gebruik.

De materialen van een hielstuk bij trainingsschoenen bevatten vaak materialen die ook in weightliftingschoenen worden gebruikt maar in een andere samenstelling. Meestal komen één of meerdere van deze materialen voor:

  • TPU (thermoplastisch polyurethaan) – oranje materiaal hieronder
  • High Abrasion Rubber – White Rubber dat onder de sinaasappel zit
  • EVA-schuim – Witte laag boven de oranje TPU

Als je niet helemaal weet wat de bovenstaande materialen zijn, maak je dan niet druk. TPU is een kunststoflaag en is zeer duurzaam, licht van gewicht en zeer goed bestand tegen compressie. Dit materiaal wordt ook veel gebruikt in de populaire gewichthefschoenen, het is van plastic, dus het is vrij gemakkelijk om te voelen en op schoenen te vinden.
De rubberen buitenzool en EVA-schuim zijn ook vrij eenvoudig te onderscheiden en zijn ontworpen om een natuurlijke reactie te bieden. Ze zijn echter ook goed bestand tegen compressie en veren goed terug.

Om de stevigheid van een schoen in de tussenzool te testen, duw je met 1 of 2 vinger(s) in de zool. Zo kun je voelen hoe de schoen op druk reageert. In de meeste gevallen zullen de rubberen buitenzolen op crosstrainers steviger zijn en dus niet ongelooflijk veel mee geven.


Nike lifter - verhoogd en steviger hielstuk

Lifters

De uitzondering hier zijn de lifters. Deze hebben juist een heel harde zool en zo goed als geen demping. Daarnaast hebben ze een iets verhoogd hiel stuk. Op die manier is het net iets makkelijker om een goede zware lift te kunnen maken met optimaal steun.


 

Extra ondersteuning van de hiel

Een andere constructieve functie die de moeite waard is om op te letten is de extra ondersteuning bij de hiel. Dit is een vrij bepalende eigenschap voor deze trainingsschoenen die niet alleen een constructieverschil geeft, maar ook een esthetische verschil meebrengt. Omdat cross-trainingstrainingen zo gevarieerd kunnen zijn met dingen als touwklimmen, liften, rennen en handstand push-ups, hebben bedrijven geprobeerd om aan de eisen van deze oefening te voldoen met een verhoogde en stevige hielondersteuning.

Reebok nano 8 - hielstuk - CrossFitWereld
Reebok Nano 8 Flexweave

De extra hielsteun die esthetisch anders is, zie je meestal als een extra laag plastic op de schoenen. Reebok heeft bijvoorbeeld een hielkap en bij Nike gebruiken ze een hielclip. Beide bedrijven geven aan dat deze plastic toevoegingen zijn ontworpen om soepelheid in handstand push-ups te vergemakkelijken en om extra ondersteuning te bieden bij samengestelde bewegingen.

Buiten de zichtbare plastic toevoegingen bieden de meeste CrossFit schoenen voldoende steun in de zool van de hak. Je zult moeilijk een cross-trainingsschoen vinden die geen extra stevige hiel heeft. Het is belangrijk om te onthouden dat, hoewel de plastic toevoegingen mooi zijn, ze zeker geen maker of breker zijn voor een geweldige cross-trainingsschoen.

Middenzool

Een laatste en kleiner constructie-element dat op sommige cross-trainingsschoenen komt, is het verhoogde middenzoolmateriaal. In tegenstelling tot andere sneakers hebben crosstrainers iets meer tussenzoolmateriaal om grip te bieden voor dingen zoals touwklimmen en extra ondersteuning voor oefeningen zoals de squat.

Nike Metcon 4 - middenzool - CrossFitWereld
Nike Metcon 4

Voor velen is deze constructiefunctie van ondergeschikt belang, maar als je merkt dat je je voeten veel gebruikt om verschillende voorwerpen (touwen, med ballen, enz.) In te knijpen om te helpen bij bewegingen, dan is het de moeite waard om naar te kijken.

Slijtvaste buitenconstructie
De Meeste CrossFit schoenen zijn zo ontworpen dat ze echt heel veel aankunnen. Je kunt je voorstellen dat een schoen veel te verduren krijgt. Van over de grond slepen als de Burpees toch wat zwaarder worden tot schuren langs een touw met ropeclimbs.

Crossfit schoenen slijtvast - CrossFitWereld

De meeste cross-trainingsschoenen hebben meerdere lagen materiaal op hun buitenste constructie en geen twee schoenen zijn hetzelfde, dus we kunnen niet een duidelijk antwoord geven over welk materiaal elke schoen bevat. We kunnen je wel vertellen wat de meest voorkomende materialen zijn:

  • Synthetic Mesh
  • Textured Rubber
  • Flexweave 
  • CORDURA®
  • Flyknit
  • Dyneema
  • Nylon
  • Cloth Blends

De meerdere lagen zijn ideaal voor cross-trainingsschoenen om een paar redenen:

  1. De lagen verhogen ze de duurzaamheid van de schoen.
  2. Hierdoor zijn ze veerkrachtiger in het weerstaan van strekken, wat veel voor komt  bij het hurken, het doen van Olympische liften en springende bewegingen.

Type CrossFit Schoenen.

Grofweg kun je CrossFit schoenen in 2 categorieën indelen. De Allround schoenen (ook wel bekend als minimalist shoes) en de Lifters. Daarnaast is er nog een derde soort die minder vaak los voor komt maar sommige mensen hebben ook nog een paar hardloopschoenen.

Deze schoenen worden in verschillende situaties gebruikt en lang niet iedereen heeft al deze schoenen. De namen van de schoenen geven eigenlijk al aan waar ze voor bedoeld zijn. Heb je een heel gevarieerde training dan kies je waarschijnlijk voor de Allround schoen. Bestaat de training vooral uit zware lifts? Je raad het al dan trek je de lifters aan. En het zal geen verrassing zijn maar moet je veel rennen doe dan je hardloopschoenen aan.

Er zijn veel merken op de markt die schoenen maken geschikt voor CrossFit. Toch lijk je in elke box maar een selectie merken tegen te komen. De meest bekende merken zijn dan ook; Reebok, Nike, Adidas, NoBull en Inov-8.

 

Welke schoenen moet ik kiezen?

Welke exacte schoen je moet kiezen hangt van veel factoren af. Ben je een beginner of een al gevorderde CrossFitter? Jouw persoonlijke voorkeuren waaronder pasvorm maar zelfs vorm en kleur en misschien van je budget.

De meeste beginners kiezen voor een goede allround schoen. Dit zorgt ervoor dat je in het grootste deel van de training(en) optimaal kunt trainen. De mensen die al iets langer aan CrossFit doen hebben toch vaak meer dan 1 paar. In veruit de meeste gevallen betreft het dan een paar allround schoenen en een paar lifters en in sommige gevallen nog een paar hardloopschoenen.

Een aantal schoenen die de moeitee waard zijn om te bekijken zijn:

  1. Nike Metcon 4
  2. Nike Free x Metcon
  3. Reebok Speed TR
  4. Reebok Speed TR Flexweave
  5. Reebok CrossFit Nano 8 Flexweave
  6. NOBULL Trainers
  7. Nike DSX Flknit 2
  8. Nike TR V8

Welke schoen(en) heb jij en waarom? laat het ons weten in de comments!