HomeTips & TricsDe hookgrip

De hookgrip

-

Je eerste contactpunt met een barbell zijn natuurlijk je handen. Daarom is het ook zo belangrijk om een goede grip op de bar te hebben. Daarom hoor je vaak “HOOKGRIP!” Hoe zit dat eigenlijk met die hookgrip en kun je er beter in worden?

Wat is een hookgrip

Voor wie nog niet zo lang aan CrossFit doet de hookgrip is geen accessoire – en om de grappen er ook maar vast uit te halen, nee het heeft ook niets met een piraten haak te maken. De hookgrip is een manier van vastpakken van je barbell waardoor je de barbell echt goed vast hebt én het minder energie kost om hem vast te houden, daarover later meer.

Hoe doe je een hookgrip

Bij een hookgrip zet je eerst je hand dwars boven op de barbell zodat deze tussen je duim en je wijsvinger zit. Daarna krom je de duim om de barbell heen om vervolgens je vingers over de barbell én je duim heen te vouwen. Je vingers hebben nu dus je duim en de barbell vast.

Bron afbeelding: https://barbend.com/

Maar ik heb kleine handen
Ook met kleinere handen kun je de hookgrip al ziet die er net iets anders uit. Je begint precies hetzelfde maar bij het vouwen van je vingers vouw je alleen je wijsvinger en middelvinger of je slaat zelfs je wijsvinger over en pak je duim alleen met je middelvinger vast. Bekijk deze video maar eens:

Waarom een hookgrip

Misschien vraag je jezelf nu af waarom zou ik een hookgrip gebruiken. Dat is vrij eenvoudig uit te leggen. Er zijn namelijk 2 grote voordelen van de hookgrip.

#1 De barbell zit met een hookgrip veel vaster in je hand. Dit zorgt ervoor dat de barbell niet makkelijk uit je handen zal glijden of vallen.

#2 Het scheelt heel veel energie. Met een hookgrip kost het vasthouden minder energie en spaar je je grip. Door de manier van vastpakken trekken je handen als het ware automatisch aan door het gewicht van de barbell die er in hangt. Ook scheelt het energie omdat je niet in je achterhoofd bezig bent met het vasthouden en niet laten vallen.

#3 Specifiek voor Deadliften geldt; als je altijd mixed grip gebruikt is er toch altijd iets asymmetrisch, met de hookgrip haal je dat weg.

Wanneer gebruik je de hookgrip en wanneer niet

De hookgrip gebruik je eigenlijk altijd bij “pull” (trekkende) bewegingen, dus bijvoorbeeld bij de deadlift en de clean (tot de bar op je schouders ligt). In sommige gevallen ook bij bijv. farmer carries als de focus van de training tenminste niet op grip ligt.

Ja er zijn ook moment waarom je beter geen hookgrip kunt gebruiken. Natuurlijk als de training gefocust is op grip maar dat is logisch. Ook kun je beter geen hookgrip gebruiken als je “push” (duw) bewegingen maakt zoals een push press, strikt press of Jerk. Als je heel flexibel bent in je polsen zou het misschien wel kunnen toch raden we het je af. Door een hookgrip te gebruiken bij dergelijke bewegingen komt er een enorme kracht op je polsen die eigenlijk niet helemaal in de juiste houding staan met allerlei blessures tot gevolg. *Geloof mij ik kan het weten 🙁

Maar het doet zo’n pijn

Eerlijk is eerlijk, zeker in het begin en met hogere gewichten kan het soms pijnlijk zijn. Heb je tot nog toe weinig gebruik gemaakt van de hookgrip dan raden we je aan om het op te bouwen. Begin gewoon eens standaard met de hookgrip als je nog aan het opwarmen bent om met je skill training bezig bent met een lege of lichte barbell. Bouw dit daarna uit door een zwaardere barbell te gebruiken maar alleen holds uit te voeren. Pak een zwaardere barbell in hookgrip vast deadlift hem van de grond en blijf een tijdje staan. We zullen er niet omheen draaien, ja in het begin is het misschien een wat naar gevoel maar er komt een punt dat je net als wij zelfs de trapleuning en je autostuur in hookgrip vast hebt zonder dat je er erg in hebt :p

Blijf je last houden en werk je al met wat zwaardere gewichten (die voor jou zwaar zijn). Dan kun je ook je duim intapen. Dit helpt al een heel stuk. Dat kan met hookgrip/sporttape. Wij zijn erg fan van RockTape welke verkrijgbaar is in verschillende kleuren en designs.

DELEN IS SPORTIEF

Uitrusten na workout - CrossFitWereld

Terugkeren naar CrossFit na een lange pauze

0
Heb je even een winter (of zomerslaap) gehouden of misschien zelfs wel een langere pauze genomen van CrossFit? Wat de reden ook is en...

RECENTE ARTIKELEN