De eerste keer

-

Doe jij nog niet zo lang aan CrossFit dan kun je wel eens vreemd op kijken als het opeens “rommelt” in de box. Vragen als “zouden er weer dumbbells in zitten” “Welke wod zal herhaald worden” enzovoorts. Wat is er toch aan de hand? Waar maakt iedereen zich zo druk over? 

Dat het zo rommelt en onrustig is komt natuurlijk doordat de CrossFit Open weer bijna begint. Maar wat als dit nu jouw eerste keer is? Nou dan doe je lekker mee met deze grootste fitnesswedstrijd op aarde! Ja, je leest het goed, je doet mee. Hup schrijf je maar in want iedereen kan mee doen wat je niveau ook is. En wij helpen je ook nog een handje!

Geen woorden maar daden

Oke oke, dat klinkt heftig. Maar serieus, zelfs als je helemaal nieuw bent in CrossFit, moet je echt deelnemen aan de CrossFit Open. Doe je deze keer niet mee? Doe het dan in ieder geval volgend jaar al is het maar voor 1 keer.
Ten eerste is de Open het grootste community-brede evenement in CrossFit. Een eb en vloed van anticipatie, angstgevoelens, leuke fitnesstests en een geweldige leerervaringen verpakt in een groot event van enkele weken.
Je kunt altijd mee doen, echt! Tegenwoordig zijn er verschillende versies in bijv. leeftijdscategorieën, Scaled en Rx’d divisies, dus 99% van de mensen krijgt goede en (nog belangrijker) passende workouts in de loop van de Open. Gecombineerd met het kunnen volgen van je score en vooruitgang van jaar tot jaar (bij CrossFit is dat natuurlijk sowieso belangrijk) is het je inschrijfgeld zeker waard. Dus sla één weekendje stappen over en je kunt je inschrijven.

Bereid je voor op ongemak, op de goede manier

In de loop van jouw trainingsperiode zullen de meeste CrossFit coaches jou helpen en adviseren op het gebied van scaling. Veruit de meeste CrossFit-atleten zullen minstens één deel van elke WOD schalen, en dat is goed! Tijdens de training is het belangrijk dat we de intentie van de training niet verliezen. Fran is snel, Murph is langzaam – als je niet goed schaalt en een 30 minuten durende Fran- of 15-minuten durende Murph doet, heb je een groot deel van het doel gemist.

De Open is een beetje anders in die zin dat de normen absoluut zijn. Als het geschreven is als een snatch van 40 kilo, scoor je alleen punten voor 40 kilo snatches en een goede technische uitvoering. Einde verhaal. Hoewel dit misschien ontmoedigend klinkt, leidt het vaak tot verrassende resultaten.

comfort zone - CrossFitWereld

Het is menselijk om grenzen aan onszelf te stellen en gedachten te creëren over wat we wel en niet kunnen doen. De Open doet echter vaak iets opmerkelijks met mensen, de open is heel vaak het moment dat atleten grenzen verleggen en die gedachten te verbrijzelen. Veel PR snatches en cleans, eerste muscle-ups, double-unders en handstand push-ups hebben plaatsgevonden tijdens de Open. De sfeer en veeleisende normen zijn een manier om mensen verder te pushen dan ze voor mogelijk hielden.

Maak notities en heb plezier

Alleen omdat de Open zou kunnen leiden tot PR’s en nieuwe vaardigheden betekent dit nog niet dat het altijd zal gebeuren. De Open zal je waarschijnlijk confronteren met een vaardigheid, lift of beweging die je al lang niet hebt gedaan of waar je niet perse goed in bent, en dat is oké. Gebruik het als een les om te groeien. Je hebt daarna immers weer een jaar om te verbeteren en het jaar erop je score te verpletteren.
Onthoud, de Open gaat ook over plezier en gemeenschap (voor de 99,9 procent van ons die niet -dottir aan het einde van onze achternaam hebben staan), dus laat een slechte training of gemiste lift je ervaring niet verpesten. Vergeet niet dat het leuk is omdat het moeilijk is. Geniet van de uitdaging en het streven naar groei in het komende kalenderjaar. En noteer gewoon wat je moeilijk vond, wat niet lukte of wat heel zwaar viel. Dan kun je er aan werken.

We zullen er allemaal met een lach op terugblikken

Een van de meest lonende dingen van de CrossFit open (zeker als je vaker hebt meegedaan) is kijken naar je (wereldwijde) vooruitgang, of bijhouden van je regionale voortgang, of hoe je het deed in je provincie, of hoe je het deed ten opzichte van iemand die je niet zo graag mag.

Het is bijna onmogelijk om CrossFit te blijven doen en niet beter te worden. Je kunt dus door de jaren heen kijken en zien dat je van de top 50.000 naar de top 5000 naar de top 500 gaat. Hét bewijs dat CrossFit werkt en dat deze levensstijl zich onderscheidt van de meeste vormen van fitness training. Bekijk je constante klim op het leaderboard, klop jezelf op de schouder en ga weer aan het werk voor de volgende Open.

Dus wat ga jij doen?

Goed als je het voorgaande hebt gelezen weet je nu dat je het spannend gaat vinden, je best gaat doen en heel veel plezier gaat hebben in jou box tijdens de CrossFit Open. Je gaat genieten en heel veel leren om vervolgens weer een jaar lang je best te doen op de dingen die niet zo goed gingen. Dat allemaal om volgend jaar wéér mee te doen en je scores te verbeteren!

DELEN IS SPORTIEF

RECENTE ARTIKELEN

RECENTE ARTIKELEN