HomeCFitMamaCFitMama schrijft: Fitness, zwanger, CrossFit

CFitMama schrijft: Fitness, zwanger, CrossFit

-

*Bron afbeelding: www.coreacademy.nl

Sporten, CrossFit, Zwangerschap (en erna). Voor de een zo klaar als een klontje voor de ander toch een flinke stap. Onze gastredacteur “FitMama” neemt je mee in haar ervaring hiermee.

Sport is voor mij echt genieten. Het euforische gevoel na het sporten, de manier waarop je lijf reageert op de inspanning, het dagelijks leven even los laten, ik houd er van. Tijdens mijn zwangerschap was het voor mij dus niet de vraag of ik bleef sporten, maar hoe ik dit op een zo veilig mogelijke manier kon blijven doen. Elke vier weken werd op de sportschool mijn schema geëvalueerd en keken wij samen hoe de oefeningen goed passend gemaakt konden worden. De begeleiding was fijn en voor mij echt onmisbaar. De blikken en opmerkingen van verbaasde mede sporters liet ik van mij afglijden en ik werkte doelgericht naar een fit lijf voor mijn bevalling.

” NIETS WAS MINDER WAAR. IK HAD DE AANSLAG OP MIJN LIJF FLINK ONDERSCHAT. “

Ik heb 38 weken gesport en in week 39 ben ik bevallen van een prachtige zoon. Ik had verwacht dat ik zo fit was, dat ik diezelfde week nog op zo’n manier zou herstellen, dat ik het meeste alweer kon. Zelfstandig douchen, ons zoontje verzorgen, lekker wandelen. Niets was minder waar. Ik had de aanslag op mijn lijf flink onderschat. Dat vond ik een enorme teleurstelling. Ik was enorm moe, kon niet lang staan en mijn eerste wandeling was op zijn zachts gezegd, zeer pijnlijk.

Na zes weken heb ik de verloskundige gevraagd mijn buikspieren te controleren. Deze zaten weer tegen elkaar aan, waardoor ik rustig mocht starten met sporten. Doordat ik nog klachten had van mijn bekkenbodem, heb ik voordat ik begon ook advies gevraagd aan een bekkenbodemspecialist. Ik wist nu precies waarop ik moest letten en hoe ik het sporten kon gaan opbouwen. Helaas was de begeleiding op de sportschool, heel anders dan tijdens mijn zwangerschap, waardoor ik veel alleen heb gedaan. Langzaam merkte ik thuis dat mijn lichaam ging herstellen, maar zodra ik ging sporten kon ik weer opnieuw beginnen. Naast bekkenbodemklachten, kreeg ik nu ook behoorlijk veel rugpijn, waardoor ik steeds minder kon tijdens en na het sporten.

Op dat moment heb ik mezelf uitgeschreven op de sportschool. Ik was bang dat ik de klachten zou verergeren en ik had hulp nodig. Deze hulp heb ik gevonden bij de CrossFit box in de buurt. Daar werd een PowerMama programma aangeboden, waarbij de bekkenbodem en het versterken van je core een grote rol speelde in het programma. Daarbij werd er aandacht besteed aan het opbouwen van je conditie. In een kleine groep trainden wij onder begeleiding van twee topcoaches. Doordat ik mijn zoon mee mocht nemen, was de drempel laag om elke week te komen. In acht weken tijd zijn niet alleen mijn sportprestaties toegenomen, maar ook het vertrouwen in mijn lijf. De klachten werden al na de tweede les minder en waren na het PowerMama programma niet meer aanwezig.


Ben jij zwanger of recent bevallen en wil jij meedoen aan het PowerMama Programma? Kijk dan eens op www.coreacademy.nl/powermama


Na het PowerMama programma was ik zo gemotiveerd, dat ik (en oh wat vond ik dit spannend) mezelf gelijk heb ingeschreven bij de CrossFit box. Na het programma had ik een mooie basis opgebouwd, wat goed bij de CrossFit trainingen aansloot. Twee keer per week geniet ik nu weer van het sporten in een motiverende omgeving met goede begeleiding. Wat ben ik blij dat ik deze stap genomen heb. Daarbij ben ik mijn coaches enorm dankbaar voor de speciale aandacht voor het lichaam na een zwangerschap, de motivatie en hun controlerende rol bij elke oefening. Voor mij alleen nog maar CrossFit!

CFitMama

DELEN IS SPORTIEF

RECENTE ARTIKELEN

INTERESSANT VOOR JOU

ONTDEK MEER CROSSFIT PRODUCTEN