HomeNieuws7 heilige geboden van Crossfit

7 heilige geboden van Crossfit

-

Deze 7 regels maken het leven voor iedereen in de box gemakkelijker en creΓ«ren de juiste omgeving voor vooruitgang en verbetering. Welke zou je nog toevoegen?

#1 Cheat nooit op je reps

Dit zou echt vanzelfsprekend moeten zijn. Natuurlijk kan het een keer gebeuren dat je in de waan van de wod, enorme vermoeidheid en of pijn een rep mist, maar opzettelijk herhalingen skippen om een goede score te halen en een andere sporter te verslaan is echt niet oke. En wij wedden dat je waarschijnlijk iemand eerder hebt zien doen.

Het competitieve element van Crossfit is erg leuk, maar het idee van elke training is in de eerste plaats om als atleet fitter, sterker, gezonder en mentaal beter weerbaar te worden. Dit verandert pas bij Crossfit-wedstrijden omdat daar het doel is om te winnen, maar op dit niveau zijn er toch judges die valsspelen en mistellen voorkomen.

#2 Degene die het laatst eindigt krijgt het luidst gejuich.

Dit is een van de meest indrukwekkende aspecten van Crossfit. Natuurlijk is een WOD competitief, maar elke training is ook om IEDEREEN te helpen om samen hun conditie te verbeteren. Je ziet dezelfde mentaliteit op elk niveau van Crossfit, van evenementen in The CrossFit Games tot een eerste try-out in een box.

#3 Wees niet kieskeurig met je WOD’s

WOD - Pull-ups - CrossFitWereld

iedereen heeft sterke en zwakke punten, dat hoort bij het mens zijn. Het is een geweldig gevoel wanneer je een training op het whiteboard ziet waarvan je weet dat en top score gaat halen omdat het alles is waar je goed in bent.
Het tegenovergestelde scenario is niet zo leuk, en het is gemakkelijk om dat soort trainingen te vermijden. Als je ervoor zorgt dat je elke WOD die op je pad komt, aanpakt, vooral degene waar je niet zo goed in bent, dan zul je zeker je zwakke punten verbeteren.

#4 Zorg goed voor het materiaal dat je gebruikt

WOD - barbells - CrossFitWereld

Deze komt gewoon neer op eenvoudige beleefdheid. Het is niet moeilijk om alle plates, bars en andere gebruikte spullen terug in de rekken te plaatsen en ze met respect te behandelen. Er is altijd een klein ritualistisch element in de training en het respect dat daarmee gepaard gaat, mag nooit worden onderschat. Kijk naar vechtsporten, of Olympisch gewichtheffen voor geweldige voorbeelden hiervan.

#5 Houd je ego in bedwang

Ego is belangrijk in Crossfit. Het kan een krachtige drijvende kracht zijn om ons te stimuleren nieuwe PR’s te raken. Het kan ons motiveren om te concurreren en beter te worden, of om te helpen met zelfvertrouwen en het stellen van doelen, maar het kan ook een belemmering en een doorn in het oog zijn van vooruitgang als je hier niet bewust en bedacht mee om gaat.

Het kan een lastige oefening zijn om hierin het evenwicht te vinden. Crossfit-trainingen hebben de gewoonte om zwakke plekken bloot te leggen op plaatsen waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Een goede allround atleet die begrijpt wanneer hij nederig moet zijn en zijn ego niet in de weg mag laten lopen, kan deze ervaringen gebruiken om zich te ontwikkelen. Een atleet die zijn ego dicteert, zwakke punten negeert, slechte bewegingspatronen herhaalt en slechte vorm gebruikt omwille van snelheid en gewicht, zal uiteindelijk plateaus bereiken of blessures oplopen.

Er is moed voor nodig om te accepteren dat we soms niet zo goed zijn als we soms bij bepaalde oefeningen denken. Een goede coach helpt ons hierbij op een manier die ons zal inspireren om op de juiste manier te verbeteren en vooruitgang te boeken. Ego heeft zijn tijd en plaats, maar dat geldt ook voor nederigheid, de laatste in veel sterkere mate (kijk maar naar 2015 CrossFit Games-kampioen Ben Smith).

#6 Ongeschreven regel: Wees vriendelijk voor de nieuwe atleet

Elke Crossfitter is ooit een newbie geweest. Het maakt niet uit of je Mat Fraser bent of net met CrossFit bent getart. We moesten allemaal op een gegeven moment voor het eerst een Box in lopen.
Deze eerste ervaring laat een belangrijke blijvende indruk achter, hoe was de jouwe? Een nieuweling helpen met hun workout kan een groot verschil maken voor hun training en een krachtige aanmoediging zijn om door te gaan.

#7 Doe rustig met magnesium

Hero WOD - CrossFitWereld

Er lijkt altijd tenminste één Crossfitter te zijn die nooit genoeg kan krijgen van magnesium en het voor echt alles gebruikt – zelfs wanneer het absoluut niet nodig is. Burpees? check! Dubbele unders? Check!. Opdrukken? Check! Ja, ik heb dit zelfs gezien!

Deze Crossfitter wordt normaal omhuld door een enorme wolk van wit stof, die ze lijkt te volgen waar ze ook maar zijn. Wees niet deze crossfitter!

DELEN IS SPORTIEF

RECENTE ARTIKELEN

RECENTE ARTIKELEN